۲٬۶۴۵
ویرایش
(←لید) |
(←لید) |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
دین به شمار میآید. مشهور فقیهان با استناد به آیات و روایات ربای قرضی را به صورت مطلق حرام دانستهاند و در مورد اقسام آن تفصیلی مطرح نکردهاند اما از حدود | دین به شمار میآید. مشهور فقیهان با استناد به آیات و روایات ربای قرضی را به صورت مطلق حرام دانستهاند و در مورد اقسام آن تفصیلی مطرح نکردهاند اما از حدود | ||
یک قرن پیش گروهی از اندیشمندان مسلمان با استناد به برخی ادله، ربای قرضی را از جهت غرض قرضگیرنده مشکول ادله تحریم ندانستهاند؛ زیرا به خدمت جریان اقتصادی جامعه است. | یک قرن پیش گروهی از اندیشمندان مسلمان با استناد به برخی ادله، ربای قرضی را از جهت غرض قرضگیرنده مشکول ادله تحریم ندانستهاند؛ زیرا به خدمت جریان اقتصادی جامعه است. | ||
آقایان [[بجنوردی]]، [[معرفت]] و [[صانعی]] از جمله این اندیشمندان هستند. آنچه در فقه معاصر به دنبال آن هستیم: ادله قائلین عدم حرمت ربای مصرفی چیست؟ آیا این ادله برای اثبات مدعا کافیست؟ نقش مبتلا نبودن موضوع در زمان شارع تا چه اندازه در فقه تأثیر دارد؟ در صورت کافی نبودن ادله در موضوع، راهکارهای فرار از ربا چیست؟ در پاسخ از این سؤالات منابع ذیل جمعآوری شده است. | آقایان [[بجنوردی]]، [[معرفت]] و [[صانعی]] از جمله این اندیشمندان هستند. آنچه در فقه معاصر به دنبال آن هستیم: ادله قائلین عدم حرمت ربای مصرفی چیست؟ آیا این ادله برای اثبات مدعا کافیست؟ حکم به عدم حرمت از احکام ثانوی است یا از اساس، این نوع ربا از شمول حرمت خارج است؟ نقش مبتلا نبودن موضوع در زمان شارع تا چه اندازه در فقه تأثیر دارد؟ در صورت کافی نبودن ادله در موضوع، راهکارهای فرار از ربا چیست؟ در پاسخ از این سؤالات منابع ذیل جمعآوری شده است. | ||
==کتاب == | ==کتاب == |
ویرایش