ربای تولیدی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[ربای تولیدی]] یا [[ربای انتاجی]] در مقابل [[ربای مصرفی]] هر نوع قرض ربوی است كه برای سرمایه‌گذاری، تجارت، ساخت و ساز و غیر اینها صورت می‌پذیرد. این نوع ربا از منظر بعضی فقها از مصادیق ربای حرام نیست زیرا به خدمت جریان اقتصادی جامعه است اما در مقابل برخی با همسان دانستن دو ربای مصرفی و تولید قائل به حرمت در هر دو مورد هستند. این مسئله فقهی از جمله مواردی است که مورد توجه برخی از پژوهشگران این عرصه قرار گرفته است که در ادامه به آثار آنان اشاره شده است.
[[ربای تولیدی]] یا [[ربای انتاجی]] در مقابل [[ربای مصرفی]] هر نوع قرض ربوی است كه برای سرمایه‌گذاری، تجارت، ساخت و ساز و... صورت می‌پذیرد. اصل حرمت ربا در میان تمام مسلمانان مورد اتفاق بوده و بلکه از ضروریات
دین به شمار می‌آید. مشهور فقیهان با استناد به آیات و روایات ربای قرضی را به صورت مطلق حرام دانسته‌اند و در مورد اقسام آن تفصیلی مطرح نکرده‌اند اما از حدود
یک قرن پیش گروهی از اندیشمندان مسلمان با استناد به برخی ادله، ربای قرضی را از جهت غرض قرض‌گیرنده مشکول ادله تحریم ندانسته‌اند؛ زیرا به خدمت جریان اقتصادی جامعه است.
آقایان بجنوردی، معرفت و صانعی از جمله این اندیشمندان هستند. آنچه در فقه معاصر به دنبال آن هستیم: ادله قائلین عدم حرمت ربای مصرفی چیست؟ آیا این ادله برای اثبات مدعا کافیست؟ نقش مبتلا نبودن موضوع در زمان شارع  تا چه اندازه در فقه تأثیر دارد؟ در صورت کافی نبودن ادله در موضوع، راهکارهای فرار از ربا چیست؟ در پاسخ از این سؤالات منابع ذیل جمع‌آوری شده است.


==کتاب ==
==کتاب ==
۲٬۶۴۵

ویرایش