رابطه فقه و علوم تجربی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[رابطه فقه و علوم تجربی]] یکی از چالش‌‌های اساسی به ویژه در سده اخیر در میان ملل مسلمان بوده است. رشد بی‌سابقه علوم، تغییرات اساسی و شگرفی را در زندگی انسان فراهم آورده است. علوم تجربی شامل علوم فیزیک (فیزیک نظری و فیزیک تجربی)، شیمی، اخترشناسی (نظری و رصدی)، زمین‌شناسی به همراه علوم زیستی (پزشکی و زیست‌شناسی) است.  
[[رابطه فقه و علوم تجربی]] یکی از چالش‌‌های اساسی به ویژه در سده اخیر در میان ملل مسلمان بوده است. رشد بی‌سابقه علوم تجربی که تغییرات اساسی و شگرفی را در زندگی انسان فراهم آورده است شامل علوم فیزیک (فیزیک نظری و فیزیک تجربی)، شیمی، اخترشناسی (نظری و رصدی)، زمین‌شناسی به همراه علوم زیستی (پزشکی و زیست‌شناسی) است.  


ورود فقه به حوزه موضوعات علوم تجربی و ارتباط با این دانش‌ها، با توجه به نقش پر رنگ این مقوله در زندگی مسلمانان برطرف کننده دغدغه زندگی مومنانه است. از جمله موضوعاتی که فقه در علوم تجربی به آن ورود داشته است مسائل پزشکی است.
ورود فقه به حوزه موضوعات این علوم و ارتباط با این دانش‌ها، با توجه به نقش پر رنگ این مقوله در زندگی مسلمانان برطرف کننده دغدغه زندگی مومنانه است. با وجود این ضرورت، فقه آنچنان که بایسته و شایسته است نتوانسته هم‌پای رشد و تحولات رشد کند و به پرسش‌های نو پاسخ درخور ارائه کند. تلاش‌های فقهی صورت گرفته نیز تنها در حوزه علوم پزشکی است که در آراء و نظرات برخی صاحب نظران منعکس شده است.
 
با این همه فقه به عنوان اندیشه عملی دین، آنچنان که بایسته و شایسته است نتوانسته هم‌پای رشد و تحولات به پرسش‌های نو پاسخ درخور ارائه کند. اما با این وجود تلاش‌های فقهی فراوانی صورت گرفته است که در آراء و نظرات متعدد صاحب نظران منعکس شده است.


دلیل عدم همراهی فقه از یک منظر این است که از نظر برخی این دانش دینی، متکفل بیان و تبیین و یا تعیین موضوع نیست و تنها بیانگر حکم شریعت در مواجهه با آنهاست. هر چند برخی در مقابل بر آنان‌ند که فقه دخیل در موضوع علوم تجربی هم می‌تواند باشد و با نگاه کارشناسی در موضوعات جدید زمینه‌ساز پاسخگویی دقیقتر را فراهم آورد.
دلیل عدم همراهی فقه از یک منظر این است که از نظر برخی این دانش دینی، متکفل بیان و تبیین و یا تعیین موضوع نیست و تنها بیانگر حکم شریعت در مواجهه با آنهاست. هر چند برخی در مقابل بر آنان‌ند که فقه دخیل در موضوع علوم تجربی هم می‌تواند باشد و با نگاه کارشناسی در موضوعات جدید زمینه‌ساز پاسخگویی دقیقتر را فراهم آورد.
۳٬۴۱۳

ویرایش