۲٬۶۴۵
ویرایش
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۳: | خط ۳: | ||
|گردآوری = | |گردآوری = | ||
}} | }} | ||
'''ذبح صنعتی''' یا ذبح به وسیله دستگاه | '''ذبح صنعتی''' یا ذبح به وسیله دستگاه روشی جایگزین برای روشهای ذبح سنتی است. این روشهای جدید ذبح ناشی از پیشرفت علم و فناوری و نیز نیاز روزافزون جوامع بشری به فراوردههای گوشتی است. فقیهان برای حلیت گوشت و اجزاء حیوانات شروطی برای ذبح بیان کردهاند. لزوم ذبح توسط انسان،استفاده ابزار خاص برای ذبح، استقبال قبله، ذکر نام خدا، و لزوم استقرار حیات جزو شرایطی هستند که کیفیت احراز آنها در ذبح صنعتی با ذبح سنتی متفاوت است. فقیهان متعددی در اینباره نظر دادهاند و با تطبیق شرایط یا بازنگری در چگونگی این شرایط، ذبح با دستگاههای صنعتی را جایز و حیوان ذبحشده را حلال دانستهاند. | ||
==طرح بحث== | ==طرح بحث== | ||
با توسعه گسترده جوامع انسانی و استفاده از فناوری و صنعتی شدن امور گوناگون زندگی، کشتارگاهها نیز مکانیزه شدند تا دستیابی به مواد گوشتی سریعتر و آسانتر شود. این تغییر در روش کشتار زمینه ایجاد پرسشهایی درباره حلیت و حرمت گوشتهای حاصل ذبح صنعتی شده است. | با توسعه گسترده جوامع انسانی و استفاده از فناوری و صنعتی شدن امور گوناگون زندگی، کشتارگاهها نیز مکانیزه شدند تا دستیابی به مواد گوشتی سریعتر و آسانتر شود. این تغییر در روش کشتار زمینه ایجاد پرسشهایی درباره حلیت و حرمت گوشتهای حاصل ذبح صنعتی شده است. | ||
این بحث وابسته به حل چهار مسئله لزوم ذبح به دست انسان در مقابل ذبح با دستگاه، رعایت شرط آهنین بودن ابزار ذبح، تسمیه یا بردن نام خداوند در حال ذبح، و چگونگی رو به قبله بودن حیوان مذبوح است. | این بحث وابسته به حل چهار مسئله: لزوم ذبح به دست انسان در مقابل ذبح با دستگاه، رعایت شرط آهنین بودن ابزار ذبح، تسمیه یا بردن نام خداوند در حال ذبح، و چگونگی رو به قبله بودن حیوان مذبوح است. | ||
== ذبح مستقیم بهدست انسان شرط نیست == | == ذبح مستقیم بهدست انسان شرط نیست == | ||
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
=== زمان و شکل تسمیه === | === زمان و شکل تسمیه === | ||
بنا بر نظر فقها زمان گفتن نام خدا، شروع | بنا بر نظر فقها زمان گفتن نام خدا، شروع فرایند ذبح است. که در ذبح با دستگاه با زمان زدن دکمهی دستگاه صورت میگیرد. <ref>مکارم شیرازی، جامع المسائل، مرکز پاسخگویی به احکام شرعی و مسائل فقهی [http://makarem.ir/ahkam/en/home/index دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی]؛ هاشمی شاهرودی، ذبح با دستگاههای جدید و پیشرفته ،ص۴۸؛ [http://KHAMENEI.IR استفتائات مقام معظم رهبری،] </ref> اگر حیوان بسته شود تا پس از این ذبح گردد، و هنگام بستن، عملیات ذبح آغاز نشود، ذکر نام خدا هنگام بستن حیوان کفایت نمیکند. ولی اگر اوّل حیوان را آماده میکنند، آن گاه با زدن کلید، دستگاه را روشن میکنند، و یا کارگر مسئولِ روشن کردن دستگاه، فردی غیر از کسی است که حیوان را میبندد، ذابح همان کسی است که آخرین کار را بر عهده دارد، و هماو باید نام خدا را بر زبان آورد.<ref>هاشمی شاهرودی، ذبح با دستگاههای جدید و پیشرفته ،ص۴۹.</ref> | ||
===ذبح با دستگاه خودکار=== | ===ذبح با دستگاه خودکار=== | ||
اگر دستگاه روشن است و کارگران حیوان را میگیرند و به دستگاه میبندند، تابه طور خودکار عمل ذبح انجام پذیرد، ذابح کسی است که آخرین مرحله بستن حیوان به دست اوست و میتوان عمل ذبح را به او نسبت داد. در این صورت ذکر نام خدا هنگام بستن هر حیوانی به دستگاه و یا قراردادن آن در محل ذبح کافی است، زیرا دراین هنگام است که ذبح آغاز میگردد و آیه شریفه «فَکلُوا مِمَّا ذُکرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیهِ. ..» بر آن صدق میکند. <ref>هاشمی شاهرودی، ذبح با دستگاههای جدید و پیشرفته ،ص۴۹.</ref> | اگر دستگاه روشن است و کارگران حیوان را میگیرند و به دستگاه میبندند، تابه طور خودکار عمل ذبح انجام پذیرد، ذابح کسی است که آخرین مرحله بستن حیوان به دست اوست و میتوان عمل ذبح را به او نسبت داد. در این صورت ذکر نام خدا هنگام بستن هر حیوانی به دستگاه و یا قراردادن آن در محل ذبح کافی است، زیرا دراین هنگام است که ذبح آغاز میگردد و آیه شریفه «فَکلُوا مِمَّا ذُکرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیهِ. ..» بر آن صدق میکند. <ref>هاشمی شاهرودی، ذبح با دستگاههای جدید و پیشرفته ،ص۴۹.</ref> |
ویرایش