حجیت سیره‌های متشرعه (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
 
(۱۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[حجیت سیره‌های متشرعه]] به معنای اعتبار سلوک عمومی، عادت رفتاری یا رویه‌های فرهنگی متشرعان به‌عنوان مستندی برای استنباط حکم شرعی است. این آداب یا رفتارها فقط وقتی سیره متشرعه محسوب می‌شوند که مسلمانان به دلیل مسلمان بودن به آنها ملتزم باشند و برآمده از دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی نباشند. بنابراین نمی‌توان هر عمل عادی و روزمره‌ای که مسلمانان انجام می‌دهند را جزو سیره متشرعه دانست. از این رو، بلند خواندن (جهر) نماز جمعه یا بلند گذاشتن ریش مردان مسلمان جزو سیره متشرعه است؛ اما مثلاً نوع پوشش محلی مسلمانان شرق آفریقا جزو سیره متشرعه نیست؛ چرا که صرفا به دلیل مسلمان بودنشان وارد عرف و سیره آنها نشده است. سیره متشرعه با مفاهیم شرعی دیگری مانند [[سیره‌ی عقلا]]، «سنّت» و [[ارتکاز متشرعه]] مرتبط است.  
[[حجیت سیره‌های متشرعه]] به‌معنای اعتبار سلوک عمومی، عادات رفتاری یا رویه‌های فرهنگی متشرعان به‌عنوان مستندی برای استنباط حکم شرعی است. این آداب یا رفتارها فقط وقتی سیره متشرعه محسوب می‌شوند که مسلمانان به دلیل مسلمان بودن به آنها ملتزم باشند و برآمده از دیگر عوامل اجتماعی و فرهنگی نباشند. بنابراین نمی‌توان هر عمل عادی و روزمره‌ای که مسلمانان انجام می‌دهند را جزء سیره متشرعه دانست. از این رو، بلند خواندن (جهر) نماز جمعه یا ریش گذاشتن مردان مسلمان جزء سیره متشرعه محسوب شده است؛ اما مثلاً نوع پوشش محلی مسلمانان شرق آفریقا جزو سیره متشرعه نیست؛ چراکه صرفا به دلیل مسلمان بودنشان وارد عرف و سیره آنها نشده است. سیره متشرعه با مفاهیم شرعی دیگری مانند [[سیره‌ی عقلا]]، سنّت و [[ارتکاز متشرعه]] مرتبط است.  


در این باره پرسش پیش روی فقه این است که آیا سیره متشرعه می‌تواند مستند حکم شرعی باشد؟ اگر سیره‌ متشرعه به معنای توافق عملی مسلمانان بر رویه‌ای شرعی باشد، جایگاهی همچون اجماع دارد؟ آیا حجیت سیره متشرعه مشروط به عمل مسلمانان عصر ظهور معصومان است یا آداب شرعی مسلمانان عصر غیبت نیز نوعی سیره متشرعه محسوب می‌شود؟ آیا عدم ردع شارع برای احراز حجیت سیره متشرعه کافی است؟ آیا حجیت رفتار متشرعان مشروط به مسائلی همچون ابراز موافقت شارع از طریق قول یا فعل معصوم است؟ آیا احراز یک موضوع به‌عنوان سیره متشرعه می‌تواند مقدمه‌ای برای اثبات ارتکاز متشرّعه باشد؟
در این باره پرسش‌های پیش روی فقه این است که آیا سیره متشرعه می‌تواند مستند حکم شرعی باشد؟ اگر سیره‌ متشرعه به معنای توافق عملی مسلمانان بر رویه‌ای شرعی باشد، جایگاهی همچون اجماع دارد؟ آیا حجیت سیره متشرعه مشروط به عمل مسلمانان عصر ظهور معصومان است یا آداب شرعی مسلمانان عصر غیبت نیز نوعی سیره متشرعه محسوب می‌شود؟ آیا عدم ردع شارع برای احراز حجیت سیره متشرعه کافی است؟ آیا حجیت رفتار متشرعان مشروط به مسائلی همچون ابراز موافقت شارع از طریق قول یا فعل معصوم است؟ آیا احراز یک موضوع به‌عنوان سیره متشرعه می‌تواند مقدمه‌ای برای اثبات ارتکاز متشرّعه باشد؟


به طور تاریخی، شروط و محدودیت‌های نهاده شده در طریق حجیت شرعی سیره متشرعه باعث شده تا استدلال فقهی بر اساس آن بسیار دشوار و عملاً استناد به آن بسیار نادر باشد.  
به طور تاریخی، شروط و محدودیت‌های نهاده شده در طریق حجیت شرعی سیره متشرعه باعث شده تا استدلال فقهی بر اساس آن بسیار دشوار و عملاً استناد به آن بسیار نادر باشد. همچنین علی‌رغم اهمیت این بحث در فقه شیعی، فقیهان معاصر در آثار خود توجه زیادی به آن نداشته‌اند و آثار کمی در این رابطه منتشر شده است. حجیت سیره‌های متشرعه نیازمند پژوهش فقهی بیشتر است.
همچنین علی‌رغم اهمیت این بحث در فقه شیعی، فقیهان معاصر در آثار خود توجه زیادی به آن نداشته‌اند و آثار کمی در این رابطه منتشر شده است. حجیت سیره‌های متشرعه نیازمند پژوهش فقهی بیشتر است.


== مقاله‌ها ==
== مقاله‌ها ==
خط ۱۷: خط ۱۶:
=== سایر زبان‌ها ===
=== سایر زبان‌ها ===
{{چپ‌چین}}
{{چپ‌چین}}
#An Evaluation of the Jurisprudential Application of "the Faithful's Practice"(کارآیی فقهی «سیره‌ی متشرّعه» در بوته‌ی نقد), Muḥammad Taqī Fakhla, Journal of Contemporary Islamic Studies, Vol. 1, No. 1, Winter & Spring 2019. [https://jcis.ut.ac.ir/article_65957_bdf85a33e18e9ec2d72b9b03244ee954.pdf?lang=fa مقاله را از اینجا ببینید]
#An Evaluation of the Jurisprudential Application of "the Faithful's Practice"(کارآیی فقهی «سیره‌ی متشرّعه» در بوته‌ نقد), Muḥammad Taqī Fakhla, Journal of Contemporary Islamic Studies, Vol. 1, No. 1, Winter & Spring 2019. [https://jcis.ut.ac.ir/article_65957_bdf85a33e18e9ec2d72b9b03244ee954.pdf?lang=fa مقاله را از اینجا ببینید]
{{پایان}}
{{پایان}}


خط ۲۸: خط ۲۷:
# عرف و سیره در فقه امامیه، فاطمه قدرتی، کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۸۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f515904e901260d11ef84a635956374c/search/6996396ed8a0be507fb20a73b2c4a563 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# عرف و سیره در فقه امامیه، فاطمه قدرتی، کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ۱۳۸۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f515904e901260d11ef84a635956374c/search/6996396ed8a0be507fb20a73b2c4a563 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# حجیت سیره عقلا و متشرعه در استنباطات فقهی، سید موسی علوی‏، مجتمع آموزش عالی فقه، ۱۳۸۷ش.
# حجیت سیره عقلا و متشرعه در استنباطات فقهی، سید موسی علوی‏، مجتمع آموزش عالی فقه، ۱۳۸۷ش.
== سایر منابع ==
# درس خارج اصول، حمید درایتی، وبگاه مدرسه فقاهت، سال ۱۴۰۱ش. [http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/derayati/osool/1401/14010920/%3D%22%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%87%22 از اینجا ببینید]
# درس خارج اصول، [[علیرضا اعرافی]]، وبگاه مدرسه فقاهت، سال ۱۴۰۱ش. [http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/arafi/osool/1401/14011010/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%87 از اینجا ببینید]
# درس خارج اصول، [[علی‌اکبر سیفی مازندرانی]]، وبگاه مدرسه فقاهت، سال ۱۳۹۹ش. [http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/seify/osool/98/990118/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%87 از اینجا ببینید]
# درس خارج اصول، سید محمود مددی، وبگاه مدرسه فقاهت، سال ۱۳۹۶ش. [http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/madadi_mahmoud/osool/96/960807/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%87 از اینجا ببینید]
# درس خارج اصول، سید کاظم مصطفوی، وبگاه مدرسه فقاهت، سال ۱۳۹۴ش. [http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/mostafavi/osool/94/941126/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87%20%D9%85%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D8%B9%D9%87 از اینجا ببینید]
[[رده:نقص منابع عربی]]
[[رده:منابع مطالعاتی مبانی فقه]]