۳٬۴۹۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز (added Category:منابع مطالعاتی مبانی فقه using HotCat) |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[جامعیت دین]] از | [[جامعیت دین]] از گزارههای کلامی تاثیرگذار در استنباطات فقهی است و با مسئله انتظارات بشر از دین، گستره شریعت، قلمرو دین و همچنین خاتمیت و جاودانگی آن ارتباط دارد. جامعیت دین در چند زمینه مسائل هستی شناسی و فلسفی، دایره علوم طبیعی، مسائل اخلاقی و مسائل حقوقی و رفتاری قابل طرح است که از محور چهارم با عنوان قلمرو فقه یاد شده است. پژوهشگران دینی با طرح مسئله جامعیت دین به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که دین اسلام چه ساحاتی از زندگی انسان در بر میگیرد؟ | ||
امروزه چند دیدگاه درباره شمول یا عدم شمول آموزههای دینی بر تمام ابعاد زندگی انسان ارائه شده است. برخی با نگاهی حداقلی، گرایش به انعزال و بیطرفی مطلق قانونگذار اسلام درباره شؤون دنیای انسان دارند. در مقابل بسیاری با استناد به دلائلی چون «جامعیت قرآن کریم»، «مطابقت محتوای اسلام با فطریات بشر»، «جامعیت احکام اسلام»، «ثابت بودن محتوای دین»، «پذیرفتن عناوین ثانویه»، «خاتمیت دین اسلام» و بر مبنای قاعده «عدم خلو واقعة عن الحکم الشرعی» معتقدند دین اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان دارای حکم است. در میانه دو اندیشه شمول و انعزال، عدهای نیز بر این باورند که اصول کلان و عام بهوسیله شارع بیان شده و امور جزئی به عهده انسان گذاشته شده است. | امروزه چند دیدگاه درباره شمول یا عدم شمول آموزههای دینی بر تمام ابعاد زندگی انسان ارائه شده است. برخی با نگاهی حداقلی، گرایش به انعزال و بیطرفی مطلق قانونگذار اسلام درباره شؤون دنیای انسان دارند. در مقابل بسیاری با استناد به دلائلی چون «جامعیت قرآن کریم»، «مطابقت محتوای اسلام با فطریات بشر»، «جامعیت احکام اسلام»، «ثابت بودن محتوای دین»، «پذیرفتن عناوین ثانویه»، «خاتمیت دین اسلام» و بر مبنای قاعده «عدم خلو واقعة عن الحکم الشرعی» معتقدند دین اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان دارای حکم است. در میانه دو اندیشه شمول و انعزال، عدهای نیز بر این باورند که اصول کلان و عام بهوسیله شارع بیان شده و امور جزئی به عهده انسان گذاشته شده است. | ||
این صفحه به جمعآوری منابع مطالعاتی از قبیل کتاب، مقاله و پایاننامه درباره تاثیر جامعیت دین در استنباطات فقهی پرداخته است. | |||
==کتابها== | ==کتابها== | ||
خط ۱۸: | خط ۲۰: | ||
# الثبات والشمول في الشريعة الإسلامية، عابد بن محمد السفياني، مکه المکرمه، مكتبة المنارة، ۱۴۰۸ق. [https://al-maktaba.org/book/33178 لینک کتاب] | # الثبات والشمول في الشريعة الإسلامية، عابد بن محمد السفياني، مکه المکرمه، مكتبة المنارة، ۱۴۰۸ق. [https://al-maktaba.org/book/33178 لینک کتاب] | ||
== | ==مقالهها== | ||
===فارسی=== | ===فارسی=== | ||
# واکاوی دلائل جامعیت دین مبین اسلام (با تمرکز بر محتوای دین)، محمدمهدی کریمینیا و محمدعلی ابراهیمی و مجتبی انصاری مقدم، ماهنامه پژوهشهای معاصر در علوم و تحقیقات، شماره ۲۴، ۱۴۰۰ش. [https://jocrisar.ir/fa/showart-f7168b7fe3ec71fc3756ee2da21d49d7 دسترسی به مقاله] | # واکاوی دلائل جامعیت دین مبین اسلام (با تمرکز بر محتوای دین)، محمدمهدی کریمینیا و محمدعلی ابراهیمی و مجتبی انصاری مقدم، ماهنامه پژوهشهای معاصر در علوم و تحقیقات، شماره ۲۴، ۱۴۰۰ش. [https://jocrisar.ir/fa/showart-f7168b7fe3ec71fc3756ee2da21d49d7 دسترسی به مقاله] | ||
خط ۲۸: | خط ۳۰: | ||
# سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد، عبدالحمید واسطی، [[دوفصلنامه مبانی فقهی حقوق اسلامی]]، شماره ۲۲، ۱۳۹۷ش. [https://jfil.srbiau.ac.ir/article_13821_9b951d6b5ebe32bf7a0d1aff92ad6749.pdf لینک مقاله] | # سه گلوگاه برای گسترش قلمرو اجتهاد، عبدالحمید واسطی، [[دوفصلنامه مبانی فقهی حقوق اسلامی]]، شماره ۲۲، ۱۳۹۷ش. [https://jfil.srbiau.ac.ir/article_13821_9b951d6b5ebe32bf7a0d1aff92ad6749.pdf لینک مقاله] | ||
# دلایل و لوازم تلقی حداکثری از دین، عباس جوارشکیان، فصلنامه آموزههای کلامی نوین، شماره ۱، ۱۳۹۶ش. [http://ntt.journals.hozehkh.com/article_42_70d3caa211b17ce0adb3724ad96e0f2e.pdf لینک مقاله] | # دلایل و لوازم تلقی حداکثری از دین، عباس جوارشکیان، فصلنامه آموزههای کلامی نوین، شماره ۱، ۱۳۹۶ش. [http://ntt.journals.hozehkh.com/article_42_70d3caa211b17ce0adb3724ad96e0f2e.pdf لینک مقاله] | ||
# مبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی (مبتنی بر آرای برخی از علمای معاصر)، حسین امینی پژوه و عباس کعبی، [[فصلنامه حکومت اسلامی]]، شماره ۷۴، ۱۳۹۳ش. [http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=142&p=1&g=241&showitem=1049 | # جریانشناسی تطورات بیشینهگرائی در فقه شیعه، اصغرآقا مهدوی؛ سید یوسف علوی وثوقی؛ علی خلفخانی، دوفصلنامه پژوهشهای میانرشتهای فقهی، شماره ۱۱، ۱۳۹۶ش. [https://sj.isu.ac.ir/article_2280_f0726a1a5706344ad2145745dcb4e51a.pdf لینک مقاله] | ||
# مبانی کلامی قانونگذاری و آثار فقهی و حقوقی آن در حکومت اسلامی (مبتنی بر آرای برخی از علمای معاصر)، حسین امینی پژوه و عباس کعبی، [[فصلنامه حکومت اسلامی]]، شماره ۷۴، ۱۳۹۳ش. [http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=142&p=1&g=241&showitem=1049 لینک مقاله] | |||
# تأملی در قلمرو دین، عباس کردفیروزجایی، فصلنامه آیین حکمت، شماره ۶، ۱۳۸۹ش. [https://alefbalib.com/index.aspx?pid=256&PdfID=168806 لینک مقاله] | # تأملی در قلمرو دین، عباس کردفیروزجایی، فصلنامه آیین حکمت، شماره ۶، ۱۳۸۹ش. [https://alefbalib.com/index.aspx?pid=256&PdfID=168806 لینک مقاله] | ||
# گزاره کلامی تأثیرگذار در اجتهاد (جامعیّت شریعت)، علیرضا صابریان، فصلنامه دین و سیاست (نام جدید: دوفصلنامه انسانپژوهی دینی)، شماره ۱۷، ۱۳۸۷ش. [http://raj.smc.ac.ir/article_2708_f24c2f2d9ceda797a285574d545a9429.pdf لینک مقاله] | # گزاره کلامی تأثیرگذار در اجتهاد (جامعیّت شریعت)، علیرضا صابریان، فصلنامه دین و سیاست (نام جدید: دوفصلنامه انسانپژوهی دینی)، شماره ۱۷، ۱۳۸۷ش. [http://raj.smc.ac.ir/article_2708_f24c2f2d9ceda797a285574d545a9429.pdf لینک مقاله] | ||
خط ۶۹: | خط ۷۲: | ||
==سایر منابع== | ==سایر منابع== | ||
# شمولية التشريع، محمدباقر ایروانی، درس خارج اصول فقه، مندرج در سایت مدرسه فقاهت، تاریخ درج ۲۸ ربیع الثانی ۱۴۳۶ق، تاریخ بازدید ۲۶ مهر ۱۴۰۱ش. [https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/iravani/osool/35/360428/ لینک درس] | # شمولية التشريع، محمدباقر ایروانی، درس خارج اصول فقه، مندرج در سایت مدرسه فقاهت، تاریخ درج ۲۸ ربیع الثانی ۱۴۳۶ق، تاریخ بازدید ۲۶ مهر ۱۴۰۱ش. [https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/iravani/osool/35/360428/ لینک درس] | ||
{{منابع مطالعاتی مبانی فقه معاصر}} | |||
[[رده:منابع مطالعاتی مبانی فقه]] |