۳٬۸۱۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[جامعیت دین]] از | [[جامعیت دین]] از گزارههای کلامی تاثیرگذار در استنباطات فقهی است و با مسئله انتظارات بشر از دین، گستره شریعت، قلمرو دین و همچنین خاتمیت و جاودانگی آن ارتباط دارد. جامعیت دین در چند زمینه مسائل هستی شناسی و فلسفی، دایره علوم طبیعی، مسائل اخلاقی و مسائل حقوقی و رفتاری قابل طرح است که از محور چهارم با عنوان قلمرو فقه یاد شده است. پژوهشگران دینی با طرح مسئله جامعیت دین به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که دین اسلام چه ساحاتی از زندگی انسان در بر میگیرد؟ | ||
امروزه چند دیدگاه درباره شمول یا عدم شمول آموزههای دینی بر تمام ابعاد زندگی انسان ارائه شده است. برخی با نگاهی حداقلی، گرایش به انعزال و بیطرفی مطلق قانونگذار اسلام درباره شؤون دنیای انسان دارند. در مقابل بسیاری با استناد به دلائلی چون «جامعیت قرآن کریم»، «مطابقت محتوای اسلام با فطریات بشر»، «جامعیت احکام اسلام»، «ثابت بودن محتوای دین»، «پذیرفتن عناوین ثانویه»، «خاتمیت دین اسلام» و بر مبنای قاعده «عدم خلو واقعة عن الحکم الشرعی» معتقدند دین اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان دارای حکم است. در میانه دو اندیشه شمول و انعزال، عدهای نیز بر این باورند که اصول کلان و عام بهوسیله شارع بیان شده و امور جزئی به عهده انسان گذاشته شده است. | امروزه چند دیدگاه درباره شمول یا عدم شمول آموزههای دینی بر تمام ابعاد زندگی انسان ارائه شده است. برخی با نگاهی حداقلی، گرایش به انعزال و بیطرفی مطلق قانونگذار اسلام درباره شؤون دنیای انسان دارند. در مقابل بسیاری با استناد به دلائلی چون «جامعیت قرآن کریم»، «مطابقت محتوای اسلام با فطریات بشر»، «جامعیت احکام اسلام»، «ثابت بودن محتوای دین»، «پذیرفتن عناوین ثانویه»، «خاتمیت دین اسلام» و بر مبنای قاعده «عدم خلو واقعة عن الحکم الشرعی» معتقدند دین اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان دارای حکم است. در میانه دو اندیشه شمول و انعزال، عدهای نیز بر این باورند که اصول کلان و عام بهوسیله شارع بیان شده و امور جزئی به عهده انسان گذاشته شده است. |
ویرایش