توقیفی‌بودن عقود (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}}
{{موضوعات فاقد منبع مطالعاتی}}
[[توقیفی بودن عقود]]، به این معناست که تمامی قردادها باید در چارچوب عقود شرعی که شارع آنها را تأسیس یا امضا کرده است، منعقد شود. فقهای متقدم این نظریه را به عنوان اصل در عقود پذیرفته‌اند. در مقابل، نظریه پویایی عقود مطرح است که مطابق آن نیازی به تطبیق عقود جدید بر عقود شرعی نیست بلکه اگر عقود جدید وجه عقلائی داشته و در شرع نیز با آن مخالفت صریح نشده باشد، به عنوان عقد جدید و مستقل قابل قبول است.
[[توقیفی بودن عقود]]، به این معناست که تمامی قردادها باید در چارچوب عقود شرعی که شارع آنها را تأسیس یا امضا کرده است، منعقد شود. فقهای متقدم این نظریه را به عنوان اصل در عقود پذیرفته‌اند. در مقابل، نظریه پویایی عقود مطرح است که مطابق آن نیازی به تطبیق عقود جدید بر عقود شرعی نیست بلکه اگر عقود جدید وجه عقلائی داشته و در شرع نیز با آن مخالفت نشده باشد، به عنوان عقد جدید و مستقل قابل قبول است.
در این زمینه پژوهش‌هایی صورت گرفته است ولی نیازمند بررسی و دقت نظر بیشتر است.
 
برای اثبات پویایی عقود به برخی آیات قرآن، نظریه [[منطقة الفراغ]]، ادله‌ای چون اصالة الصحة و حدیث [[الناس مسلطون علی اموالهم]] و همچنین امکان نفوذ [[عقد صلح]] در سایر عقود استناد شده است.
 
== کتاب‌ها ==
# عقود نامعین، قادر شنیور، سید حفیظ الله طباطبایی، تهران، نشر کمالان، ۱۳۹۹ش. [https://ketab.ir/book/ad207378-e62f-40f0-99b1-69cbe204f600 فهرست مطالب کتاب]


== مقاله‌ها ==
== مقاله‌ها ==
۴٬۰۷۹

ویرایش