۵٬۰۵۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[تابعیت]] بهمعنای عضویت در جمعیت تشکیلدهنده دولت، نوعی رابطه سیاسی، حقوقی و معنوی با دولتی معین است که حقوق و تکالیفی برای شهروندان در پی دارد. مشروعیت یا عدم مشروعیت تابعیت ملی از منظر فقهی و همچنین اعطا یا سلب تابعیت، تفاوت مفهوم تابعیت در اسلام و حقوق بینالملل و آثار تابعیت از جمله مباحث مطرح در فقه معاصر است. | [[تابعیت]] بهمعنای عضویت در جمعیت تشکیلدهنده دولت، نوعی رابطه سیاسی، حقوقی و معنوی با دولتی معین است که حقوق و تکالیفی برای شهروندان در پی دارد. این مفهوم با پیچیدهتر شدن روابط انسانی و بینالمللی و همچنین ترسیم مرزهای جغرافیایی در میان کشورهای اسلامی، به عنوانی مسئلهای فقهی در پژوهشهای فقهی شیعه و اهل سنت وارد شد. مشروعیت یا عدم مشروعیت تابعیت ملی از منظر فقهی و همچنین جواز اعطا یا سلب تابعیت، تفاوت مفهوم تابعیت در اسلام و حقوق بینالملل و آثار تابعیت از جمله مباحث مطرح در فقه معاصر است. | ||
در ارتباط با مفهوم تابعیت سه تقسیم ارائه شده است: تابعیت اُمی بر مبنای امت اسلامی، تابعیت قراردادی مبتنی بر قرارداد ذمه و تابعیت ملی بر اساس معیارهای حقوق بینالملل. برخی پژوهشگران فقهی با استناد به حجیت سیرههای مستحدث عقلایی در صورت عدم مخالفت با احکام و ضرورتهای شرعی، بر | در ارتباط با مفهوم تابعیت سه تقسیم ارائه شده است: تابعیت اُمی بر مبنای امت اسلامی، تابعیت قراردادی مبتنی بر قرارداد ذمه و تابعیت ملی بر اساس معیارهای حقوق بینالملل. برخی پژوهشگران فقهی با استناد به حجیت سیرههای مستحدث عقلایی در صورت عدم مخالفت با احکام و ضرورتهای شرعی، بر مشروعیت تابعیت ملی بهعنوان حکم اولی تأکید کردهاند. | ||
مقاله حاضر به جمعآوری کتابها، مقالات، پایاننامهها و دیگر منابعی پرداخته است که مباحث مرتبط با تابعیت را از منظر [[فقه معاصر]] بررسی میکند. | مقاله حاضر به جمعآوری کتابها، مقالات، پایاننامهها و دیگر منابعی پرداخته است که مباحث مرتبط با تابعیت را از منظر [[فقه معاصر]] بررسی میکند. |