انتقال خون (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}  
{{منابع مطالعاتی}}  
[[انتقال خون]] از موضوعات مهم [[فقه معاصر]] است. این اهمیت ریشه در پیشرفت دانش پزشکی و استفاده متفاوت از خون به‌ویژه خون انسان و فرآورده‌های آن دارد. بنابر نظر فقها جواز انتقال خون مترتب به غرض عقلایی مانند درمان و نجات بیمار است. مسئله فقهی مورد مناقشه در این زمینه بحث انتقال خون آلوده می‌باشد. انتقال غیرعمدی خون آلوده به اشخاص دیگر موجب پرداخت خسارت (دیه یا ارش) است، اما پرداخت هزینه درمان فرد دریافت‌کننده محل اختلاف است.  
[[انتقال خون]] از موضوعات مهم [[فقه معاصر]] است. این اهمیت ریشه در پیشرفت دانش پزشکی و استفاده متفاوت از خون به‌ویژه خون انسان و فرآورده‌های آن دارد. بنابر نظر فقها جواز انتقال خون مترتب به غرض عقلایی مانند درمان و نجات بیمار است. مسئله فقهی مورد مناقشه در این زمینه بحث انتقال خون آلوده می‌باشد. انتقال غیرعمدی خون آلوده به اشخاص دیگر موجب پرداخت خسارت (دیه یا ارش) است، اما پرداخت هزینه درمان شخص دریافت‌کننده محل اختلاف است.  


انتقال خون به‌صورت عمدی به خود یا شخص دیگر از نظر حکم تکلیفی مشمول ادله حرمت اضرار و حرام است و از نظر حکم وضعی، شخص انتقال‌دهنده اگر به خودش خون را انتقال داده است مستحق تعزیر می‌باشد. اما در مورد انتقال به شخص دیگر دو صورت دارد: پیش از تحقق نتیجه زیان‌بار و بعد از آن.  
انتقال خون به‌صورت عمدی به خود یا شخص دیگر از نظر حکم تکلیفی مشمول ادله حرمت اضرار و حرام است و از نظر حکم وضعی، شخص انتقال‌دهنده اگر به خودش خون را انتقال داده است مستحق تعزیر می‌باشد. اما در مورد انتقال به شخص دیگر دو صورت دارد: پیش از تحقق نتیجه زیان‌بار و بعد از آن.  
خط ۷۹: خط ۷۹:
# الدم البشري و مدى مشروعية التصرف فيه في الفقه الإسلامي و القانون الوضعي، نافع ممدوح الکبیسي، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية القانون، جامعة بغداد، بغداد(عراق)،۲۰۰۴م.
# الدم البشري و مدى مشروعية التصرف فيه في الفقه الإسلامي و القانون الوضعي، نافع ممدوح الکبیسي، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية القانون، جامعة بغداد، بغداد(عراق)،۲۰۰۴م.
#
#
[[رده:منابع مطالعاتی فقه پزشکی]]
۶٬۷۴۴

ویرایش