ارتداد (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

ویرایش شناسه
(ویرایش شناسه)
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[ارتداد]] به‌معنای خروج از دین، همواره در دانش‌هایی مانند کلام و فقه مورد بحث قرار گرفته و انکار مواردی مانند اصل دین اسلام، اصول دین، ضروریات دین و ضروری مذهب از جملهٔ مصادیق ارتداد بیان شده و علاوه بر آن، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی و همچنین سب پیامبر و انبیای الهی نیز از جمله این مصادیق است. پاره‌ای از احکام مذکور در فقه در ارتباط با ارتداد عبارتند از: استتابه مرتد، توبه مرتد، قتل مرتد، نجاست مرتد، نقض زوجیت وی، تقسیم اموال و پرداخت مهریه زن.  
[[ارتداد]] به‌معنای خروج از دین، همواره در دانش‌هایی مانند کلام و فقه مورد بحث قرار گرفته و شامل انکار مواردی مانند اصل دین اسلام، اصول دین، ضروریات دین و ضروری مذهب می‌شود و علاوه بر آن، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی و همچنین سب پیامبر و انبیای الهی نیز از جمله مصادیق آن شمرده شده است. پاره‌ای از احکام مذکور در فقه در ارتباط با ارتداد عبارتند از: استتابه مرتد، توبه مرتد، قتل مرتد، نجاست مرتد، نقض زوجیت وی، تقسیم اموال و پرداخت مهریه زن.  


ارتداد در دوره معاصر گاه با آزادی عقیده در تضاد شناخته شده و در این باره مباحثاتی فقهی در گرفته است. امام خمینی، ناصر مکارم شیرازی و محمد فاضل لنکرانی، حکم به ارتداد و مهدورالدم بودن کسانی از جمله سلمان رشدی کرده‌اند، اما در مقابل، [[سید سعید حکیم]] مجازات دنیوی را درباره کسانی که از اسلام خارج می‌شوند رد کرده است. [[محسن کدیور]] بر آن است که حکم به مهدورالدم بودن مرتد یا ساب‌النبی، مستند معتبر شرعی ندارد و بر خلاف قرآن و عقل است.
ارتداد در دوره معاصر گاه با آزادی عقیده در تضاد شناخته شده و در این باره مباحثاتی فقهی در گرفته است. [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]]، [[ناصر مکارم شیرازی]] و [[محمد فاضل لنکرانی]]، حکم به ارتداد و مهدورالدم بودن کسانی از جمله سلمان رشدی کرده‌اند، اما در مقابل، [[سید سعید حکیم]] مجازات دنیوی را درباره کسانی که از اسلام خارج می‌شوند رد کرده است. [[محسن کدیور]] نیز بر آن است که حکم به مهدورالدم بودن مرتد یا ساب‌النبی، مستند معتبر شرعی ندارد و بر خلاف قرآن و عقل است.


درباره مسئله ارتداد سؤال‌ها و ابهام‌هایی وجود دارد که می‌بایست موضوع تحقیق و بررسی فقهی قرار گیرد؛ از جمله آنکه احکام مرتبط با ارتداد چگونه با آزادی و حق انتخاب دین و همچنین با عدم اکراه در دین قابل جمع است، یا آنکه ارتداد چه شروطی دارد و آیا ارتداد را نباید حاصل تأثیر فراگیر و گسترده رسانه‌ها بر افکار و باورهای افراد تلقی نمود؟ از سوی دیگر، آیا اجرای احکام مرتبط با ارتداد در دوره جدید، موجب وهن دین نخواهد بود و مصالح مسلمین را به خطر نخواهد انداخت؟
درباره مسئله ارتداد سؤال‌ها و ابهام‌هایی وجود دارد که می‌بایست موضوع تحقیق و بررسی فقهی قرار گیرد؛ از جمله آنکه احکام مرتبط با ارتداد چگونه با آزادی و حق انتخاب دین و همچنین با عدم اکراه در دین قابل جمع است، یا آنکه ارتداد چه شروطی دارد و آیا ارتداد را نباید حاصل تأثیر فراگیر و گسترده رسانه‌ها بر افکار و باورهای افراد تلقی نمود؟ از سوی دیگر، آیا اجرای احکام مرتبط با ارتداد در دوره جدید، موجب وهن دین نخواهد بود و مصالح مسلمین را به خطر نخواهد انداخت؟
۵٬۰۵۰

ویرایش