ارتداد (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

اصلاح شناسه
(اصلاح چکیده)
(اصلاح شناسه)
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[ارتداد]] به‌معنای خروج از دین، همواره در دانش‌هایی مانند کلام و فقه مورد بحث قرار گرفته و انکار مواردی مانند اصل دین اسلام، اصول دین، ضروریات دین و ضروری مذهب از جملهٔ مصادیق ارتداد بیان شده و علاوه بر آن، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی و همچنین سب پیامبر و انبیای الهی . پاره‌ای از احکام مذکور در فقه در ارتباط با ارتداد عبارتند از: استتابه مرتد، توبه مرتد، قتل مرتد، نجاست مرتد، نقض زوجیت وی، تقسیم اموال و پرداخت مهریه زن.  
[[ارتداد]] به‌معنای خروج از دین، همواره در دانش‌هایی مانند کلام و فقه مورد بحث قرار گرفته و انکار مواردی مانند اصل دین اسلام، اصول دین، ضروریات دین و ضروری مذهب از جملهٔ مصادیق ارتداد بیان شده و علاوه بر آن، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی و همچنین سب پیامبر و انبیای الهی نیز از جمله این مصادیق است. پاره‌ای از احکام مذکور در فقه در ارتباط با ارتداد عبارتند از: استتابه مرتد، توبه مرتد، قتل مرتد، نجاست مرتد، نقض زوجیت وی، تقسیم اموال و پرداخت مهریه زن.  


ارتداد در دوره معاصر گاه با آزادی عقیده در تضاد شناخته شده و در این باره مباحثاتی فقهی در گرفته است. امام خمینی، ناصر مکارم شیرازی و محمد فاضل لنکرانی، حکم به ارتداد و مهدورالدم بودن کسانی از جمله سلمان رشدی کرده‌اند، اما در مقابل، [[سید سعید حکیم]] مجازات دنیوی را درباره کسانی که از اسلام خارج می‌شوند رد کرده است. [[محسن کدیور]] بر آن است که حکم به مهدورالدم بودن مرتد یا ساب‌النبی، مستند معتبر شرعی ندارد و بر خلاف قرآن و عقل است.
ارتداد در دوره معاصر گاه با آزادی عقیده در تضاد شناخته شده و در این باره مباحثاتی فقهی در گرفته است. امام خمینی، ناصر مکارم شیرازی و محمد فاضل لنکرانی، حکم به ارتداد و مهدورالدم بودن کسانی از جمله سلمان رشدی کرده‌اند، اما در مقابل، [[سید سعید حکیم]] مجازات دنیوی را درباره کسانی که از اسلام خارج می‌شوند رد کرده است. [[محسن کدیور]] بر آن است که حکم به مهدورالدم بودن مرتد یا ساب‌النبی، مستند معتبر شرعی ندارد و بر خلاف قرآن و عقل است.
۱٬۱۲۴

ویرایش