۲٬۶۴۵
ویرایش
جز (added Category:نقص منابع عربی using HotCat) |
(←لید) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
'''[[احکام امضائی]]''' در مقابل احکام تأسیسی بخشی از احکام فقهی هستند که پیش از بعثت رسول اکرم(ص) به صورت آیین، قانون اجتماعی یا رسومات محلی رایج بودهاند. | '''[[احکام امضائی]]''' در مقابل احکام تأسیسی بخشی از احکام فقهی هستند که پیش از بعثت رسول اکرم(ص) به صورت آیین، قانون اجتماعی یا رسومات محلی رایج بودهاند. اسلام گاه این قواعد را با کمی تغییر و گاه بدون هیچ تغییری امضا کرده است. این تقسیمبندی لزوماً مورد پذیرش همه فقهپژوهان نیست و برخی منکر امضایی بودن احکام هستند و در مقابل نیز پژوهشگرانی هستند که بخشهای زیادی از احکام بهویژه احکام معاملات را امضایی میدانند. جایگاه این بحث در مبانی فقه و دانش [[فلسفه فقه]] است. | ||
آنچه بحث درباره احکام امضائی را اهمیت میدهد تأثیر آن در مسیر اجتهاد است. آیا از امضایی بودن احکام میتوان نتیجه گرفت که این احکام تابع اقتضائات زمانه بوده و قابل تغییرند؟ آیا ملاکات این احکام قابل شناسایی هستند؟ چه معیاری برای شناخت احکام امضائی و تأسیسی وجود دارد؟ اصولا چه مقدار از احکام دینی تأسیسی و کدام بخشها امضائی هستند؟ پاسخ به پرسشهایی از این دست میتواند در فتوایی که مجتهد در فرایند استنباط به آن میرسد تغییر ایجاد کند. | |||
== کتابها == | == کتابها == | ||
# احکام تأسیسی و امضایی در فقه امامیه، محمدمهدی کریمینیا و محمدرضا عطامنش، قم، جلوه کمال، ۱۳۹۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/00/1400a05050.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید] | # احکام تأسیسی و امضایی در فقه امامیه، محمدمهدی کریمینیا و محمدرضا عطامنش، قم، جلوه کمال، ۱۳۹۹ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/00/1400a05050.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید] |
ویرایش