آدم‌ربایی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[آدم‌ربایی]] به معنای سلب آزادی تن دیگری بدون رضایت او و با قصد نامشروع، از راه حبس یا جابجایی از مکانی به مکان دیگر است. این کار ممکن است با فریب یا توسل به زور انجام گیرد. آدم‌ربایی در حقیقت سرقت به ضمیمه سلب آزادی محسوب می‌شود.  
[[آدم‌ربایی]] به معنای ربایش هر انسان با هر قصدی چه به صورت عنف چه غیر آن است. در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ کیفر آدم‌ربایی مشخص شده است.  


سه نظریه در حکم آدم‌ربایی وجود دارد. برخی از فقیهان با استناد به دلائل قرآنی و روایی و ادعای اولویت، قائل به اجرای حد و  قطع دست آدم‌‌ربا شده‌اند. بعضی دیگر این استدلالات را ناتمام می‌دانند و با استناد به دلیل افساد فی الارض قائل به اجرای حد هستند. در مقابل این دو گروه، برخی دیگر نیز به دلیل عدم مالیت انسانِ آزاد اجرای حد در این مورد را مشروع نمی‌دانند. برخی [[فقه معاصر|فقیهان معاصر]] درباره احکام این موضوع تفصیلاتی داده‌اند. تحقیقات زیر به بررسی جوانب این مسئله و حکم فقهی و حقوقی آن می‌پردازد.
آنچه در فقه معاصر برای پژوهشگران مورد سؤال است: آیا آدم‌ربایی سرقت به حساب می‌آید؟ اگر سرقت است آیا حد آن همان حد سرقت است؟ اگر سرقت نیست چه حدی جاری است؟ آیا حد افساد فی الارض در این موارد صادق است؟  آیا برای صدق عنوان سرقت، صغیر و یا کبیر بودن انسان ربوده شده فرقی دارد؟ منابع فقهی در این مورد وجود دارد؟
 
سه نظریه در حکم آدم‌ربایی وجود دارد. برخی از فقیهان با استناد به دلائل قرآنی و روایی و ادعای اولویت، قائل به اجرای حد و  قطع دست آدم‌‌ربا شده‌اند. بعضی دیگر این استدلالات را ناتمام می‌دانند و با استناد به دلیل افساد فی الارض قائل به اجرای حد هستند. در مقابل این دو گروه، برخی دیگر نیز به دلیل عدم مالیت انسانِ آزاد اجرای حد در این مورد را مشروع نمی‌دانند. برخی [[فقه معاصر|فقیهان معاصر]] درباره احکام این موضوع تفصیلاتی داده‌اند.  
 
تحقیقات زیر به بررسی جوانب این مسئله و حکم فقهی و حقوقی آن می‌پردازد.


==کتاب‌‌ها==
==کتاب‌‌ها==
۲٬۶۴۵

ویرایش