کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین
علیرغم اینکه فقها از دیرباز بخشی از مباحث مربوط به فلسفه فقه را تحت عنوان رئوس ثمانیه، مورد توجه قرار میدادند، لیکن هنوز فلسفه فقه به عنوان علمی معین و دارای ساختار روشن و قضایای منسجم که همگی ناظر به یک موضوع بوده و هدف خاصی را دنبال کنند، طراحی نشده است (ص ۲۴).
برخی پرسشها
آیا در قلمرو دین منطقة الفراغ وجود دارد؟ همه افعال معصومان وجه شرعی دارد و میتواند مستند احکام فقهی باشد؟ کاربرد عقل و مصلحت، بنای عقلا، قاعده عدل و انصاف و... در استنباط فقهی چیست؟ آیا فقه غایتی دارد و این غایات دستیافتنی هستند؟ آیا فقه فقط سعادت اخروی را مد نظر قرارر داده است یا سعادت دنیوی را نیز مد نظر داشته است؟ آیا فقه ظرفیت نظامسازی را دارد یا خیر؟ احکام فقه ثابتند یا متغیر؟ زمان و مکان در اجتهاد و استباط حکم شرعی مؤثر است؟ تحولات فقه چیست و چه خاستگاهی دارد؟ آیا روش اجتهاد سنتی پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه است؟ ساختار فقه چیست؟ شیوه فهم متون و نصوص دینی و فقهی چیست؟ مخاطب احکام دینی چه ویژگیهایی دارد؟ آیا موضوعشاسی فقهی نیز در دستور کار فقه است؟ آیا تمسک به روح شریعت، مذاق شریعت یا مقاصد الشریعه به لحاظ شرعی ممکن است؟ حکم حکومتی چیست و وظیفه مقلدان سایر مراجع نسبت به آن چیست؟ مووع فقه افعال انسان مکلف است یا افعال انسان محق؟ حکم فقهی مفهومی اعتباری است یا واقعی؟ احکام فقهی با حقوق فطری، طبیعی و حقوق بشر سازگار است؟ عوامل پویایی یا ایستایی فقه کدامند؟ وجوه تمایز فرقهها و مکاتب فقهی کدامند و چگونه پدید میآید؟ (ص ۲۵ - ۲۷).
مقالات جلد اول
فلسفه فقه
این مقاله به قلم رسول نادری در سه گفتار تدوین شده است: (۱) وصفی و گزارشی یا دستوری بودن فلسفه فقه (۲) بررسی رابطه فلسفه فقه با علم اصول فقه (۳) بررسی مسائل اصلی فلسفه فقه.
چیستی فلسفه فقه
این مقاله را جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلمای بهبهانی نوشتهاند. هدف این مقاله ارائه فهرستی از تعریفهایی است که تا کنون درباره فلسفه فقه ارائه شده است. در این مقاله هست تعریف ارائه میشود.
فلسفه فقه
این مقاله را ابوالقاسم علیدوست نوشته است. نویسنده تعریفهایی که مقاله پیشین فهرست کرده بودند را نقد میکند و در نهایت خود پیشنهاد دیگری ارائه میکند.
گفتمان فلسفه فقه
عبدالحسین خسروپناه در مقاله گفتمان فلسفه فقه، ابتدا فقه را از جهت موضوع، محمول گستره و ارتباط مبانی آن با معرفتشناسی بررسی میکند. سپس برخی از مسائلی را که از جمله چالشهای فلسفه فقه میداند برمیشمارد. برای مثال ثابت و متغیر بود، جامعه ساز بودن، طراح و برنامه ریز نبودن فقه، دنیایی و ظهربین بودن فقه، مصرف کننده بودن فقه و...
جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی اجتماعی اسلام
نویسنده این مقاله طاهر اسداللهی است.
عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین
محمدجواد سلمانپور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک برخی پیشفرضهای حجیت ظواهر را بیاعتبار کرده است.
بررسی ساختار فقه
این مقاله را حسین حسنزاده نوشته است. نویسنده در نمونه از ساختارهای ارائه شده در تاریخ فقه (توسط سلار، ابوصلاح حلبی، ابن براج، محقق حلی، شهید اول، حسین عاملی، فیض کاشانی، سید محمدباقر صدر، عبدالکریم بیآزار شیرازی و علی مشکینی) را فهرست کرده است. سپس ساختار فقهی آثار اهل ست را برررسی نموده و در پایان ساختار پیشنهادی خود را ارائه کرده است.
عوامل پویایی فقه
سیدعلی ساداتفخر، تلاش کرده تا عواملی را بربشمارد که باعث میشوند فقه قدرت حل مشکلات اجتماعی و سیاسی را داشته باشد.
نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه
علی ربانی گلپایگانی در این مقاله به ادعای عدم توانایی فقه در پاسخگویی به تمام نیازهای بشر پاسخ دهد. بر اساس نظریه دین حداقلی، شرایع الهی به بیان حداقلها اکتفا کردهاند و حداکثرها را به عقل بشر واگذار کردهاند. ربانی گلپایگانی معتقد است که فقه اسلامی حداکثری است و در مسائلی همچون روابط اجتماعی جامعیت و پویایی دارد. عقل و دانش بشری نیز صرفاً ابزرا تعیین و تخشخیص موضوعات احکام و همچنین یافتن راهارهای مناسب برای استنباط احکام دینی هستند.
مذاق شریعت
مقاله مذاق شریعت، نوشته محمود حکمتنیابرگرفته از رساله ایشان با عنوان «فقه و حقوق خانواده و فلسفه آن» است. او در این مقاله از چیستی مذاق شریعت را بحث میکند و نمونههایی از استناد به مذاق شریعت را برمیشمرد. سپس برخی شیوههای دستیابی به مذاق شریعت ( اولویتبندی احکام، مجموع احکام، آثار احکام، روش عقلی، صفات شارع و...) بررسی میکند و پس از آن اعتبار مذاق شریعت و راههای به دست آوردن آن را میسنجد.
استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد
این مقاله را محمدعشایری و ابوالقاسم علیدوست نوشتهاند. نویسندگان سعی میکنند در این مقاله با بررسی مثالهایی از استناد به مذاق شریعت، آسیبهای مربوط به این روش را نشان دهند. ایشان استناد به مذاق شریعت را به دو نوع استقلالی (مبیّن اراده شارع) و ابزاری (مفسر مقصود شارع) تقسیم میکنند.
ثبات شریعت و مدیریت دگرگونیهای اجتماعی و اقتصادی
سیدحسن میر معزی این مقاله را نوشته است. نویسنده با فرض جامعیت فقه و ثبات احکام فقهی به این مسئله پرداخته است که فقها چگونه فقه را با دگرگونیهای اجتماعی سازگار کردهاند.