کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۲
تبیین مسئله و جایگاه آن
واژه «اتانازی» که به صورتهای «یوتونازی»، «یونازیا» و «اوتانازیا» نیز به کار رفته، از پیشوند یونانی «Eu» به معنای «خوب» و «آسان» و واژه «Thanatos» به معنای «مرگ» ترکیب یافته است.[۱] در زبان فارسی معادلهایی مانند «مرگ آسان»، «بهْمرگی»، «قتل از روی ترحم»، «مرگ خودخواسته» و «کشتن دلسوزانه» برای این واژه در نظر گرفته شده و در اصطلاح عبارت است از پایان دادن به زندگی فرد به درخواست خودش و به دست دیگری و با نیت رهایی او از درد و رنج طاقتفرسا یا یک بیماری لاعلاج و بنا به تعریفی دیگر عبارت است از: کشتن عمدی یک بیمار به دلیل ترحم و از روی دلسوزی، به وسیله به کار بردن یک ماده کشنده یا ترک مراقبتهای لازم و ضروری.
اقسام اتانازی
اتانازی در یک تقسیمبندی به سه نوع تقسیم میشود:
- اتانازی فعال: با تجویز داروی کشنده از طرف پزشک به زندگی پر درد و رنج بیمار، پایان داده میشود.
- اتانازی منفعل: از ادامه مداوا و زندهنگه داشتن بیمار محتضر، خودداری میشود.
- اتانازی غیر مستقیم: داروهایی در دسترس بیمار گذاشته میشود تا او به دست خود و شخصاً به زندگی پرمحنت خود پایان بدهد.
تاریخچه و جایگاه مسئله در فقه معاصر
واژه اتانازی برای اولین بار از سوی فرانسیس بیکن-فیلسوف انگلیسی در قرن ۱۷ میلادی-که مرگ بدون رنج را مطرح کرد، وارد فرهنگ پزشکی شد
رویکردها و نظرات در فقه شیعه
نظریهها
دلایل
صاحب نظران
منابع مطالعاتی مهم
اعم از کتابها، مقالات، نشستهای علمی و ....
سایر فرقههای اسلامی
نظرات
صاحب نظران
منابع مطالعاتی
اعم از کتابها، مقالات، نشستهای علمی و ....
موضوعات پیوسته
پانویس
منابع
- ↑ Biggs, Euthanasia: Death with dignity and the Law, 2001, p12