کاربر:Aliabadi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

Aliabadi (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏تلقیح در خارج رحم: اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام
Aliabadi (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏تلقیح در خارج رحم: اصلاح ارقام، اصلاح فاصلهٔ مجازی
خط ۳۳: خط ۳۳:
===تلقیح در خارج رحم===
===تلقیح در خارج رحم===
مرتضوی در این بخش ابتدا به تبیین مسئله تلقیح و ترکیب اسپرم و تخمک در خارج رحم و انتقال نطفه تشکیل شده به رحم زن پرداخته است. (ص۱۴۲) وی در ادامه به صورت‌های مختلف این موضوع اشاره می‌کند. صورت اول در تلقیح خارجی رحمی زن و شوهر است که وجهی بر حرمت قرار دادن نطفه در رحم صناعی وجود ندارد به شرط اینکه مستلزم مقدمات و لوازم حرامی مثل استمنا یا نگاه به عورت و لمس آن نباشد. (ص۱۴۳)
مرتضوی در این بخش ابتدا به تبیین مسئله تلقیح و ترکیب اسپرم و تخمک در خارج رحم و انتقال نطفه تشکیل شده به رحم زن پرداخته است. (ص۱۴۲) وی در ادامه به صورت‌های مختلف این موضوع اشاره می‌کند. صورت اول در تلقیح خارجی رحمی زن و شوهر است که وجهی بر حرمت قرار دادن نطفه در رحم صناعی وجود ندارد به شرط اینکه مستلزم مقدمات و لوازم حرامی مثل استمنا یا نگاه به عورت و لمس آن نباشد. (ص۱۴۳)
صورت دوم در موردی است که پس از وفات شوهر اسپرم او در آزمایشگاه به تخمک همسر و سپس به رحم او منتقل شود در صورتی جایز است که علقه زوجیت پس از وفات باقی بماند اما با توجه به عدم بقاء علقه زوجیت تلقیح جایز نیست.(ص۱۴۳) صورت سوم مساله رحم جایگزین است که در آن پس از تلقیح اسپرم شوهر به تخمک همسرش، نطفه منعقد شده را به رحم زن دیگر به عنوان مادرجانشین، انتقال دهند تا در آنجا دوران حمل را سپری کرده و جنین متولد شود.(ص۱۴۴) این روش از سوی اغلب مراجع مشروع دانسته شده و حکم به جواز داده‎اند.(ص۱۴۵)
صورت چهارم در صورتی است که اسپرم شوهر با تخمک زن اجنبی در خارج رحم تلقیح شود و سپس به رحم همسر منتقل شود


صورت دوم در جایی است که اسپرم مرد اجنبی به تخمک زن اجنبی در رحم صناعی تلقیح شود که ادله بر حرمت قرار دادن منی مرد اجنبی در رحم زن دلالت دارد در حالی که در این مورد چنین نیست!(ص۱۵۹)
صورت دوم در جایی است که اسپرم مرد اجنبی به تخمک زن اجنبی در رحم صناعی تلقیح شود که ادله بر حرمت قرار دادن منی مرد اجنبی در رحم زن دلالت دارد در حالی که در این مورد چنین نیست!(ص۱۵۹)
نویسنده با اشاره به متفاهم عرفی بر آن است که حفظ فرج زن اجنبی مبنی بر عدم تلقیح منی مرد با تخمک او و عدم تولد فرزند از دو نفری که رابطه زوجیت دارند است.(ص۱۶۰)
نویسنده با اشاره به متفاهم عرفی بر آن است که حفظ فرج زن اجنبی مبنی بر عدم تلقیح منی مرد با تخمک او و عدم تولد فرزند از دو نفری که رابطه زوجیت دارند است.(ص۱۶۰)