کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) حذف بخش به دلیل غیرفقهی بودن ←سلاح هستهای در حقوق بینالملل و اصل مصونیت غیرنظامیان (اصل تمایز) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) ←مصلحت اندیشی و تقیه در فتوا: اصلاح متن |
||
خط ۴۷: | خط ۴۷: | ||
علیرضا داوودی و بهنام خسروی در مقاله خود با بیان نظریه کسانی که معتقد به بازدارندگی سلاحهای هستهای هستند و برآنند که باعث ایجاد امنیت کشورهای دارنده سلاح و در نتیجه تأمین امنیت دنیا میشود(ص۳۶۴)، در مقابل دلایلی نظریهپردازانی را بیان کردهاند که معتقدند سلاح هستهای بازدارنده نبوده و امنیت دنیا را تهدید میکند: ۱. گسترش رقابت تسلیحاتی و تسری آن به تمام جهان، ۲. افزایش هزینههای اقتصادی، ۳. ظهور تروریسم هستهای، ۴. دوگانگی داخلی و ترس از اشتباه در تصمیمگیری(ص۳۶۵-۳۶۸). | علیرضا داوودی و بهنام خسروی در مقاله خود با بیان نظریه کسانی که معتقد به بازدارندگی سلاحهای هستهای هستند و برآنند که باعث ایجاد امنیت کشورهای دارنده سلاح و در نتیجه تأمین امنیت دنیا میشود(ص۳۶۴)، در مقابل دلایلی نظریهپردازانی را بیان کردهاند که معتقدند سلاح هستهای بازدارنده نبوده و امنیت دنیا را تهدید میکند: ۱. گسترش رقابت تسلیحاتی و تسری آن به تمام جهان، ۲. افزایش هزینههای اقتصادی، ۳. ظهور تروریسم هستهای، ۴. دوگانگی داخلی و ترس از اشتباه در تصمیمگیری(ص۳۶۵-۳۶۸). | ||
=== | === رد مصلحتاندیشی و تقیه در فتوای منع سلاح هستهای === | ||
ابوالقاسم علیدوست و فرهاد شهابی با اشاره به نظراتی مبنی بر اینکه فتوای سید علی خامنهای در منع سلاح هستهای، برآمده از مصلحت یا تقیه است، به رد این دو وجه پرداخته و فتوای مذکور را حکم اولی خواندهاند. | |||
علیدوست تأکید کرده است که فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران در منع سلاح هستهای، نه حکم حکومتی برآمده از مصلحت موقت، بلکه حکم ابدی الهی است که تابع هیچ مصلحت موقت و متغیری نیست و حکم حکومتی دانستن آن را ناشی از ناآگاهی از دانش فقه و آمیختن ناصحیح حکم حکومتی با فتوای اجتماعی دانسته است(ص۱۱۶-۱۱۸). وی همچنین درباره ادعای تقیهای بودن حکم مذکور، ابتدا با بیان زمینههای تقیه در تاریخ تشیع و فشار حکومتها و گروههای غیراسلامی و غیرشیعی، گفته که این زمینهها درباره تحریم کاربرد سلاحهای کشتارجمعی وجود ندارد. از دید وی، علاوه بر این، حکم تقیهای مستندات قرآنی و روایی ندارد، در حالی که در این مسئله آیات و روایات فراوانی وجود دارد. وی همچنین بر آن است که با وجود آنکه تولید سلاحهای غیرمتعارف نیازمند فعالیتهای گسترده علمی و غیرعلمی است، اعمال تقیه درباره آن میسر نیست(ص۱۱۸-۱۲۱). | |||
فرهاد شهابی هم بر آن است که فتوای تحریم سلاح هستهای حکم اولیه اسلامی است و کمترین ارتباطی با مصلحتجویی یا تقیه ندارد و حکمی دائمی است(ص۳۱۶). وی همچنین گفته است که هیچیک از علمای بلندپایه شیعه در ایران و جهان، اظهارنظری در رد فتوای مذکور یا بر خلاف آن نداشتهاند(ص۳۱۸). | |||
=== مبانی فقهی کلامی و اخلاقی=== | === مبانی فقهی کلامی و اخلاقی=== |