کاربر:Aliabadi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
جز ←مبانی: ابرابزار |
جز ←مبانی |
||
خط ۵۰: | خط ۵۰: | ||
عنوان سد ذرایع و فتح ذرایع دو مفهوم ترکیبی دیگری است که بر اساس مدعای این کتاب از جهت لغوی و اصطلاح عرفی هیچ ابهامی ندارند. (ص ۱۴۱) اما در اصطلاح فقهی و اصولی به معنای بسته شدن همه راههای وصول به حرام و باز بودن همه راههای رسیدن به واجب است. (ص۱۴۲) | عنوان سد ذرایع و فتح ذرایع دو مفهوم ترکیبی دیگری است که بر اساس مدعای این کتاب از جهت لغوی و اصطلاح عرفی هیچ ابهامی ندارند. (ص ۱۴۱) اما در اصطلاح فقهی و اصولی به معنای بسته شدن همه راههای وصول به حرام و باز بودن همه راههای رسیدن به واجب است. (ص۱۴۲) | ||
=== مبانی === | === مبانی === | ||
علیدوست در ادامه به نزاع مورد اشاره دربارهٔ مسئله تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی پرداخته است. وی در ابتدا به اندیشه انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد که منسوب به اشاعره است با ذکر ادله آنان اشاره میکند. (ص ۱۴۹) | علیدوست در ادامه به نزاع مورد اشاره دربارهٔ مسئله تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی پرداخته است. وی در ابتدا به اندیشه انکار تبعیت احکام از مصالح و مفاسد که منسوب به اشاعره است با ذکر ادله آنان اشاره میکند. (ص ۱۴۹) بخشی از ادله انکار به مساله ت |