کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
خط ۱۳۶: | خط ۱۳۶: | ||
== نقد و ارزیابی == | == نقد و ارزیابی == | ||
با توجه به رسالت دانشنامه فقه معاصر مبنی بر معرفی کتاب با محوریت نقد و بررسی، نقد این کتاب در سه بخش ذیل ارائه میگردد. در هر بخش تنها تعداد معدودی از انتقادات مطرح میشود. | |||
=== ادبی === | === ادبی === | ||
منظور از نقد ادبی، حفظ حرمت قلم و اجرای صحیح قواعد نگارش زبان فارسی است | منظور از نقد ادبی، حفظ حرمت قلم و اجرای صحیح قواعد نگارش زبان فارسی است. اگر کتاب حاضر ویراستاری شده بود علاوه بر کم شدن حجم کتاب، خوشخوانتر و بی غلط میشد. تنها به ذکر چند مورد اشاره میشود: | ||
۱). تکرار کلمات در جملات کوتاه (صفحه ۱۳۳) در دو خط پنج بار '''شده است''' آمده که از لحاظ ادبی غلط است. | ۱). تکرار کلمات در جملات کوتاه (صفحه ۱۳۳) در دو خط پنج بار '''شده است''' آمده که از لحاظ ادبی غلط است. | ||
خط ۱۴۹: | خط ۱۴۹: | ||
=== ساختاری === | === ساختاری === | ||
منظور از نقد ساختاری، فصلبندی منطقی و ذکر مطالب مرتبط با عناوین فصول و عنوان کتاب است. | منظور از نقد ساختاری، فصلبندی منطقی و ذکر مطالب مرتبط با عناوین فصول و عنوان کتاب است. بخشی از حجم کتاب مطالبی است که به موضوع ارتباط مستقیم ندارد به عنوان مثال: جایگاه زن در اسلام، تاریخچه ارتباط و تأثیر متقابل عرب جاهلی با یهود، بررسی انتساب کتاب اختصاص به شیخ مفید، تعاریف متعدد واژگان و اصطلاحات از منابع مختلف و........ | ||
از سوی دیگر | از سوی دیگر فصلبندی غیر منطقی باعث تکرار مطالب در فصول شده است که در صورت اصلاح کتاب ۴۵۰ صفحهای در ۱۰۰ صفحه به چاپ میرسید. کتاب ۸ فصل دارد اما نویسنده در معرفی کتاب آن را به ۷ فصل کاهش میدهد.( ص ۲۸) علاوه بر اینکه خواننده با توجه به یکسان نبودن ادبیات در بخشهای متعدد این گمان را دارد که نویسندگان متعددی در جمعآوری مطالب نقش داشتهاند. | ||
=== محتوایی === | === محتوایی === | ||
خط ۱۵۷: | خط ۱۵۷: | ||
۱). نویسنده در صفحه ۹۰ آیه ۱۸ سوره زخرف را بیان میکند و بعد از بررسی میگوید: زنان در تبیین و ابانه در مخاصمات دارای ضعف هستند و از منطق ضعیفتری برخوردارند اما آیا در قضاوت نیز ضعیف هستند؟ و در نهایت این آیه و البته آیات دیگر را اثبات کننده شرط ذکوریت نمیداند. | ۱). نویسنده در صفحه ۹۰ آیه ۱۸ سوره زخرف را بیان میکند و بعد از بررسی میگوید: زنان در تبیین و ابانه در مخاصمات دارای ضعف هستند و از منطق ضعیفتری برخوردارند اما آیا در قضاوت نیز ضعیف هستند؟ و در نهایت این آیه و البته آیات دیگر را اثبات کننده شرط ذکوریت نمیداند. | ||
اما ظاهرا این آیه برای اثبات شرط | اما ظاهرا این آیه برای اثبات شرط ذکوریت قابل استناد است با این استدلال که: قضاوت، امری اجتماعی به شمار میآید از این جهت اقناع عمومی برای قبول آن لازم است بنابراین وقتی زن توانایی تبیین نداشته باشد( طبق آیه) مسلما قضاوت او در جامعه مقبول نخواهد بود و زمینه اعتراض را به دنبال دارد. برخی به همین استدلال برای عدم حجیت علم قاضی تمسک کردهاند و داستان حضرت داوود هم مؤید این مطلب است. | ||
۲). نویسنده در صفحه ۹۲ به مناسبت بحث از حجیت خطابات وارده در قرآن از زبان غیر معصوم را مطرح و در این باره | ۲). نویسنده در صفحه ۹۲ به مناسبت بحث از حجیت خطابات وارده در قرآن از زبان غیر معصوم را مطرح و در این باره بحث میکند. | ||
ظاهرا ایشان بین مقام انشاء و اخبار خلط کرده است و در نتیجه حجیت در فقه و اصول را با حجیت در مقامهای دیگر به یک معنا گرفته است. حجیت در فقه و اصول به این معنا است که در مقام شک به آن رجوع شود. اما اینکه در قرآن کلامی از غیر معصوم اخبار شده باشد، حجت است یا نیست چه ربطی به حجیت در مقام انشاء دارد؟ اگر اشکالی به این نوع از استدلال وارد باشد این است که جواز قضاوت زن امری انشایی است و اینکه زن در خلقت و یا در اقناع خصم از مردان کمتر است اخبار به حساب میآید و از اخبار حداقل بدون واسطه مقدمات دیگر نمیتوان انشاء استنباط کرد. | ظاهرا ایشان بین مقام انشاء و اخبار خلط کرده است و در نتیجه حجیت در فقه و اصول را با حجیت در مقامهای دیگر به یک معنا گرفته است. حجیت در فقه و اصول به این معنا است که در مقام شک به آن رجوع شود. اما اینکه در قرآن کلامی از غیر معصوم اخبار شده باشد، حجت است یا نیست چه ربطی به حجیت در مقام انشاء دارد؟ اگر اشکالی به این نوع از استدلال وارد باشد این است که جواز قضاوت زن امری انشایی است و اینکه زن در خلقت و یا در اقناع خصم از مردان کمتر است اخبار به حساب میآید و از اخبار حداقل بدون واسطه مقدمات دیگر نمیتوان انشاء استنباط کرد. | ||
۳). نویسنده در صفحه ۱۳۱ در استدلال به روایت ابن عباس در زمینه خلقت حوا از آدم، روایت را ترجمه میکند. آیا ترجمه روایت استدلال است؟ | ۳). نویسنده در صفحه ۱۳۱ در استدلال به روایت ابن عباس در زمینه خلقت حوا از آدم، روایت را ترجمه میکند. آیا ترجمه روایت استدلال است؟ |