کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
* بخش پنجم کتاب به «دیگر مباحث حقوق بشر» پرداخته است. «معضل بردهداری در اسلام معاصر»، نخستین مقاله این بخش، و در مقاله دوم «حقوق غیر مسلمانان در اسلام معاصر» مورد بحث قرار گرفته است و بالاخره «تأمین اجتماعی از منظر تعالیم اسلامی» آخرین مقاله کتاب است.<ref>کدیور، حق الناس (اسلام و حقوق بشر)، ص۱۰-۱۲.</ref> | * بخش پنجم کتاب به «دیگر مباحث حقوق بشر» پرداخته است. «معضل بردهداری در اسلام معاصر»، نخستین مقاله این بخش، و در مقاله دوم «حقوق غیر مسلمانان در اسلام معاصر» مورد بحث قرار گرفته است و بالاخره «تأمین اجتماعی از منظر تعالیم اسلامی» آخرین مقاله کتاب است.<ref>کدیور، حق الناس (اسلام و حقوق بشر)، ص۱۰-۱۲.</ref> | ||
=== | === روششناسی === | ||
نویسنده در این کتاب با رویکرد روشنفکرانه به بازنگری مباحث فقهی پرداخته است. او با استفاده از عقل و اهمیت ویژه به آن در فهم احکام فقهی و ضمیمه کردن اطلاقات و عمومات قرآن و سیره عقلا، اقدام به کشف حکم شرعی میکند. در فقه مرسوم اهمیت عقل و عقلا در درجه دوم، بعد از آیات و روایات قرآن کریم و در نزد برخی فقیهان در صورت نبود منابع دیگر معتبر است. بنابراین کتاب حق الناس با مخالفت با قواعد اجتهاد مرسوم، سنت جدیدی در فقه اسلامی محسوب میشود که مخالفتهای زیادی را به دنبال دارد. | نویسنده در این کتاب با رویکرد روشنفکرانه به بازنگری مباحث فقهی پرداخته است. او با استفاده از عقل و اهمیت ویژه به آن در فهم احکام فقهی و ضمیمه کردن اطلاقات و عمومات قرآن و سیره عقلا، اقدام به کشف حکم شرعی میکند. در فقه مرسوم اهمیت عقل و عقلا در درجه دوم، بعد از آیات و روایات قرآن کریم و در نزد برخی فقیهان در صورت نبود منابع دیگر معتبر است. بنابراین کتاب حق الناس با مخالفت با قواعد اجتهاد مرسوم، سنت جدیدی در فقه اسلامی محسوب میشود که مخالفتهای زیادی را به دنبال دارد. | ||