فقه معاصر:پیش‌نویس اهدای تخمک: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''اهدای تخمک''' یکی از روشهای موثر [[باروری مصنوعی]] برای زنان فاقد تخمک مناسب تلقیح است. در این روش تخمک یک زن به بدن زن دیگر انتقال داده می‌شود. برخی فقیهان این کار را مشروط به نبودن مقدمات حرام، جایز می‌دانند و برخی دیگر چون را مخالف حکم لزوم حفظ فرج دانسته‌اند حکم به حرمت آن کرده‌اند و گروه سومی از فقیهان شیعه فقط در صورتی آن را جایز می‌دانند که تخمک یکی از دو همسر مرد به همسر دیگرش تزریق شود و مقدمات حرام نیز در بین نباشد.
'''اهدای تخمک''' یکی از روشهای موثر [[باروری مصنوعی]] برای زنان فاقد تخمک مناسب تلقیح است. در این روش تخمک یک زن به بدن زن دیگر انتقال داده می‌شود. برخی فقیهان این کار را مشروط به نبودن مقدمات حرام، جایز می‌دانند و برخی دیگر چون را مخالف حکم لزوم حفظ فرج دانسته‌اند حکم به حرمت آن کرده‌اند و گروه سومی از فقیهان شیعه فقط در صورتی آن را جایز می‌دانند که تخمک یکی از دو همسر مرد به همسر دیگرش تزریق شود و مقدمات حرام نیز در بین نباشد.
==طرح مسئله==
==طرح مسئله==
{{درختواره باروری مصنوعی}}
در برخی موارد به علل وجود مشکلاتی زن، دارای تخمک مناسب برای فرآیند تلقیح نمی‌باشد ،بدین صورت که یا  زن  اصلا قادر به تخمک گذاری نیست یا تخمک‌های زن ضعیف است عواملی همچون یائسگی زودرس، سن بالا، فقدان تخمدان، نارسایی زودرس تخمدان، شیمی درمانی یا پرتودرمانی و تخمدان‌های نابالغ در این رابطه موثر به نظر می‌رسند .، در این صورت زن نیازمند تخمک اهدایی از سوی داوطلب آن می‌باشد. <ref>پایگاه اطلاع رسانی مرکز درمانی ناباروری حضرت مریم(س) به نشانی www.ivfsari.com.
در برخی موارد به علل وجود مشکلاتی زن، دارای تخمک مناسب برای فرآیند تلقیح نمی‌باشد ،بدین صورت که یا  زن  اصلا قادر به تخمک گذاری نیست یا تخمک‌های زن ضعیف است عواملی همچون یائسگی زودرس، سن بالا، فقدان تخمدان، نارسایی زودرس تخمدان، شیمی درمانی یا پرتودرمانی و تخمدان‌های نابالغ در این رابطه موثر به نظر می‌رسند .، در این صورت زن نیازمند تخمک اهدایی از سوی داوطلب آن می‌باشد. <ref>پایگاه اطلاع رسانی مرکز درمانی ناباروری حضرت مریم(س) به نشانی www.ivfsari.com.
</ref>
</ref>
خط ۷: خط ۸:
آرای فقها در رابطه با حکم شرعی اهدای تخمک :  
آرای فقها در رابطه با حکم شرعی اهدای تخمک :  
در این صورت در مجموع سه احتمال بلکه سه نظریه  وجود دارد:
در این صورت در مجموع سه احتمال بلکه سه نظریه  وجود دارد:
== جواز اهدای تخمک==
== جواز اهدای تخمک==
نظریه اول : جواز اهدای تخمک در موارد تلقیح مصنوعی ، فقهایی هچون مرحوم آیت الله تبریزی،<ref>جواد تبریزی، استفتائات جدید، ج۱، ص۴۷۶.</ref>  آیت الله سیستانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، بخش استفتائات پزشکی</ref> آیت‌الله خامنه‌ای<ref>پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری ،بخش استفتائات ،تلقیح مصنوعی</ref> قائل به این نظریه شده‌اند.  البته در این عملیات باید از مقدمات حرام همچون نظر و لمس حرام اجتناب شود یا عروض عناوین ثانویه همچون اضطرار و عسر و حرج موجب جواز این مقدمات حرام شود .  
نظریه اول : جواز اهدای تخمک در موارد تلقیح مصنوعی ، فقهایی هچون مرحوم آیت الله تبریزی،<ref>جواد تبریزی، استفتائات جدید، ج۱، ص۴۷۶.</ref>  آیت الله سیستانی،<ref>پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، بخش استفتائات پزشکی</ref> آیت‌الله خامنه‌ای<ref>پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری ،بخش استفتائات ،تلقیح مصنوعی</ref> قائل به این نظریه شده‌اند.  البته در این عملیات باید از مقدمات حرام همچون نظر و لمس حرام اجتناب شود یا عروض عناوین ثانویه همچون اضطرار و عسر و حرج موجب جواز این مقدمات حرام شود .