کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
خط ۸۳: | خط ۸۳: | ||
این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۲۲، آذر ۱۳۸۸ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_18492_d54a8be3ea9e67201bd5ad14efd795b2.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۲۲، آذر ۱۳۸۸ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_18492_d54a8be3ea9e67201bd5ad14efd795b2.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
===منابع فقه=== | ===منابع فقه: قرآن=== | ||
'''منابع فقه در قرآن کریم''' | '''منابع فقه در قرآن کریم''' | ||
سیفالله صرامی نویسنده این مقاله است. او در این مقاله منابع فقه را از دیدگاه قرآن بررسی میکند. به اعتقاد او، از نظر قرآن، اولین منبع فقه خود قرآن است. سنت نیز دومین منبع فقه است که شامل قول و فعل و تقریر معصومان میشود. منبع سوم نیز خبر واحد است. از نظر قرآن، عقل نیز تحت شرایطی میتوان منبع تشخیص احکام باشد. این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۱۷، مرداد ۱۳۸۷ش) منتشر شده است.[http://hoquq.iict.ac.ir/article_22892_a629738cd2957e94bfdd613041ba008e.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | سیفالله صرامی نویسنده این مقاله است. او در این مقاله منابع فقه را از دیدگاه قرآن بررسی میکند. به اعتقاد او، از نظر قرآن، اولین منبع فقه خود قرآن است. سنت نیز دومین منبع فقه است که شامل قول و فعل و تقریر معصومان میشود. منبع سوم نیز خبر واحد است. از نظر قرآن، عقل نیز تحت شرایطی میتوان منبع تشخیص احکام باشد. این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۱۷، مرداد ۱۳۸۷ش) منتشر شده است.[http://hoquq.iict.ac.ir/article_22892_a629738cd2957e94bfdd613041ba008e.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
خط ۹۰: | خط ۹۰: | ||
این مقاله را احمد مبلغی نوشته است. نویسنده، این مقاله را در دو بخش نگاشته. بخش نخست مبانی کلامی منبع بودن قرآن و قلمرو آیات الاحکام و مبانی کلامی روش استنباط از قرآن را بررسی میکند. در بخش دوم نیز توضیح میدهد که دریافت مبانی کلامی از قرآن چگونه با بهرهگیری از خود مبانی کلامی ممکن است! از نظر او، تکیه نکردن بر ظواهر قرآن و اعتماد کردن به دقتهای عقلی میتواند در این زمینه راهگشا باشد. | این مقاله را احمد مبلغی نوشته است. نویسنده، این مقاله را در دو بخش نگاشته. بخش نخست مبانی کلامی منبع بودن قرآن و قلمرو آیات الاحکام و مبانی کلامی روش استنباط از قرآن را بررسی میکند. در بخش دوم نیز توضیح میدهد که دریافت مبانی کلامی از قرآن چگونه با بهرهگیری از خود مبانی کلامی ممکن است! از نظر او، تکیه نکردن بر ظواهر قرآن و اعتماد کردن به دقتهای عقلی میتواند در این زمینه راهگشا باشد. | ||
این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۱، ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22638_b106562c3c3d8e151d5dee7f8c667cda.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | این مقاله پیشتر در فصلنامه حقوق اسلامی (شماره ۱، ۱۳۸۳ش) منتشر شده است. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22638_b106562c3c3d8e151d5dee7f8c667cda.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
===فقه و مصلحت=== | ===فقه و مصلحت=== | ||
'''تبیعت یا عدم تبیعت احکام از مصالح و مفاسد واقعی''' | '''تبیعت یا عدم تبیعت احکام از مصالح و مفاسد واقعی''' |