کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
خط ۸: | خط ۸: | ||
مالکیت خمس در زمان حضور به امام معصوم تعلق دارد اما در مورد مالکیت آن در زمان غیبت اتفاق نظر وجود ندارد و این مساله مورد بحث و اختلاف فقها و صاحبنظران است. اختلاف نظر فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده و اجماع فقها نیز در مورد آن وجود ندارد. | مالکیت خمس در زمان حضور به امام معصوم تعلق دارد اما در مورد مالکیت آن در زمان غیبت اتفاق نظر وجود ندارد و این مساله مورد بحث و اختلاف فقها و صاحبنظران است. اختلاف نظر فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده و اجماع فقها نیز در مورد آن وجود ندارد. | ||
=== | ===اقوال در سهم امام=== | ||
#اعطای سهم سادات به مستحقین آن(محقق بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی) | #اعطای سهم سادات به مستحقین آن(محقق بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی) | ||
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201) ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285) (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج1 ص: 499.) | #حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201) ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285) (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج1 ص: 499.) |