کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۶۰: | خط ۶۰: | ||
==قائلین به جواز== | ==قائلین به جواز== | ||
بیشتر فقهایی که در مسئله مجسمهسازی، | بیشتر فقهایی که در مسئله مجسمهسازی، فتوای به جواز و حلیت دادهاند، بر این نظرند که حرمت مجسمهسازی منوط به ملاکاتی است که با توجه به روایات برای حرمت آن در نظر گرفته شده است و در صورت نبود این ملاکات، مجسمهسازی، حتی مجسمه موجودات جاندار جایز است. برخی از این دیدگاهها به شرح زیر است: | ||
*به گفته حسینعلی منتظری نهی از مجسمهسازی و نظایر آن در روایات به این علت بوده است که در آن زمانها برای پرستش غیر خدا و شریک قرار دادن برای او ساخته میشده است؛ بنابراین چنانچه بدین منظور ساخته نشود و فقط جنبه هنری و فرهنگی داشته باشد، اشکال ندارد و در حقیقت از مواردی است که موضوع حکم به کلی تغییر یافته است.<ref>منتظری، رساله استفتائات، ج۲، ص۳۲۵.</ref> | *به گفته حسینعلی منتظری نهی از مجسمهسازی و نظایر آن در روایات به این علت بوده است که در آن زمانها برای پرستش غیر خدا و شریک قرار دادن برای او ساخته میشده است؛ بنابراین چنانچه بدین منظور ساخته نشود و فقط جنبه هنری و فرهنگی داشته باشد، اشکال ندارد و در حقیقت از مواردی است که موضوع حکم به کلی تغییر یافته است.<ref>منتظری، رساله استفتائات، ج۲، ص۳۲۵.</ref> | ||
*محمدابراهیم جناتی مجسمهسازی را از فنون و هنرهای ارزشمند دانسته و بر این نظر است: امروزه مجسمهسازی در جمهوری اسلامی ایران که هیچگونه انگیزه ناپسند و شرکآلود در آن وجود ندارد به عنوان یک هنر گرانقدر، عملی جایز به شمار میرود.<ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸.</ref> | *محمدابراهیم جناتی مجسمهسازی را از فنون و هنرهای ارزشمند دانسته و بر این نظر است: امروزه مجسمهسازی در جمهوری اسلامی ایران که هیچگونه انگیزه ناپسند و شرکآلود در آن وجود ندارد به عنوان یک هنر گرانقدر، عملی جایز به شمار میرود.<ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸.</ref> |