کاربر:Mahjoor60/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

(اصلاح ارقام)
 
(۴۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
کتاب '''فقه رسانه در اسلام''' درصدد تبیین قوانین و احکامی است که اسلام در قالب احکام پنج‌گانه وجوب، استحباب، حرمت، کراهت و اباحه برای فعالیت‌های رسانه‌ای بیان کرده است. در این کتاب ابزار رسانه نیز در ردیف متعلق حکم بررسی می‌شود. از آنجا که در جهان معاصر، رسانه مانند هر ابزار و فعالیت دیگری، هم چهره مثبت دارد و هم چهره منفی و نیز هم در قالب دفاعی به کار می‌رود و هم در قالب هجومی، تبیین فعالیت‌های رسانه‌ای و بیان بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها، ضرورت و اهمیت فقه رسانه از منظر اسلام از اهداف مهم این کتاب است.
[[عده زنان فاقد رحم]]
نویسنده در این اثر با بهره‌گیری از آیات و روایات، لزوم و نقش تبلیغ در عرصه جهانی را مطرح می‌کند و با بیان انواع رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، نقش هر یک را در انتقال و گسترش فرهنگ عدالت‌خواهی، ستم‌ستیزی و تعلیم و تربیت بیان می‌کند.
==کتاب‌ها==
==معرفی اجمالی==
===فارسی===
=== جایگاه کتاب===
===عربی===
در این بخش باید روشن شود که چرا این کتاب معرفی شده است. آیا ویژگی خاصی دارد؟
==مقاله‌ها==
آیا دیگران به این کتاب ارجاع داده‌اند یا اظهر نظری درباره آن شده است؟
===فارسی===
 
# بررسی حکم فقهی عده زنان بدون رحم، محمد مومن، دادرسی، شماره ۱۹، فروردين و ارديبهشت ۱۳۷۹.
===نویسنده===
# بررسی فقهی حکم عده زنان بدون رحم، محمد مومن، دادرسی، شماره ۲۱، مرداد و شهريور ۱۳۷۹.
خلیل منصوری رامسری (۱۳۴۳ش) محقق، نویسنده و استاد حوزه علمیه قم است که آثار متعددی، از جمله در مباحث فقه معاصر، دارد. از جمله آثار او می‌توان به «نظریة العرف و دورها فی عملیة الاستنباط» (بوستان کتاب ۱۴۱۳ق)، «عقد التأمین فی الفقه الاسلامی» (انتشارات نبوغ، ۱۴۱۶ق)، «فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها» (همای غدیر، ‏‫۱۳۹۵)، «فقه رسانه در اسلام» (مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص۱۳۹۶ش) و «فلسفه و فقه سیاسی در قرآن» (انتشارات نورالامین، ۱۴۰۲ش) اشاره کرد.
# نامه ها و نقدها - نقدی بر مقاله «بررسی فقهی حکم عده زنان بدون رحم»، محمدجواد فاضل لنکرانی، [[فقه اهل بیت]]، شماره ۴، زمستان ۱۳۷۴.
 
# بررسی فقهی حکم عده زنان بدون رحم، محمد مؤمن، فقه اهل بیت، شماره ۲، تابستان ۱۳۷۴.
===فهرست مطالب کتاب===
# بررسی حکم فقهی عده زنان بدون رحم (۲محمد، مومن، دادرسی، شماره ۲۰، خرداد و تير ۱۳۷۹.
در این بخش بهتر است فهرست مطالب کتاب به صورت گزارشی نوشته شود تا فهرست گلوله‌ای.
# بررسی و مطالعه مساله عده در ابعاد فقهی آن از دیدگاه مرحوم خوانساری و شهید ثانی، حمید رضانیا، الهه جر، محمدکدوری، مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه، دوره سوم، شماره ۱/۲، بهار ۱۳۹۶.
 
# تأملاتی فقهی در واکاوی و بازخوانی ادله‌ی عده‌ی زنان بدون رحم، رحمان ولی‌زاده، علی پیردهی، پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، شماره ۵۴، زمستان ۱۳۹۷.
==گزارش محتوا==
# بررسی مبانی فقهی عده ی طلاق زنان نابارور، معصومه مظاهری، رهنمون، شماره ۳ و ۴، تابستان و پاییز ۱۳۸۲.
* در این بخش باید ادعاهای اصلی کتاب تبیین شود.  
# ظرفیت‌های فقه امامیه و به‌روزرسانی فقه خانواده، فرج‌الله هدایت‌نیا، مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده، سال اول، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۷.
* لزومی ندارد که نام بخش همین مدعیات باشد. بلکه هدف تبیین مدعیات کتاب است و ممکن است ساختار مقاله بر اساس عناوین داخل کتاب تدوین شود
# بررسی و مطالعه مساله عده در ابعاد فقهی ان از دیدگاه مرحوم خوانساری و شهید ثانی، حمید رضانیا، الهه جر، محمد کدوری، مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه، دوره سوم، شماره ۱/۴، بهار ۱۳۹۶.
* اهم مطالبی که باید در این بخش بیاید عبارت است از؛
# حکمت تشریع عده، اقسام و احکام مترتب بر آن،‌ محسن جهانگیری، آموزه های فقه مدنی، شماره ۱۱، بهار و تابستان ۱۳۹۴.
** مهم‌ترین ادعاها
# عده ی زنان در آیینه ی فقه امامیه، صدیقه اشرف، اعظم نظری، فقه و تاریخ تمدن، شماره ۱۸، زمستان ۱۳۸۷.
**دلایل
# انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم، سید علی علوی قزوینی، مطالعات راهبردی زنان، شماره ۴۰، تابستان ۱۳۸۷.
**روش‌شناسی کتاب
# بررسی حقوقی عده طلاق در فقه امامیه. قوانین موضوعه ابران و حقوق اروپا، سهراب زروکی، مریم جعفری آخا، مطالعات علوم سیاسی، حقوق و فقه، دوره چهارم، شماره ۱، بهار ۱۳۹۷.
**
#
 
===عربی===
==نقدها و منتقدان==
==پایان‌نامه‌ها==
==فایل یا لینک کتابخانه==
===فارسی===
==پانویس==
===عربی===
* در بخش پانویس فقط مطالبی ارجاع می‌شود که به منبعی به جز کتاب مورد گزارش ارجاع شده باشد
==منابع دیگر==
* همه ارجاعات به متن کتاب مورد نظر باید در پرانتز و درون متن نوشته شود. مثل(ص۱۲۳)
* پرانتزی که شماره صفحه دارد باید به جمله ماقبل خودش بچسبد.
 
==منابع==
* منابع باید با فهرست گلوله‌ای نوشته شوند
* بر اساس نام فامیل نویسنده تنظیم می‌شود
* بر اساس فهرست الفبایی مرتب می‌شوند
* «ال» عربی محاسبه نمی‌شود

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۲۴

کتاب فقه رسانه در اسلام درصدد تبیین قوانین و احکامی است که اسلام در قالب احکام پنج‌گانه وجوب، استحباب، حرمت، کراهت و اباحه برای فعالیت‌های رسانه‌ای بیان کرده است. در این کتاب ابزار رسانه نیز در ردیف متعلق حکم بررسی می‌شود. از آنجا که در جهان معاصر، رسانه مانند هر ابزار و فعالیت دیگری، هم چهره مثبت دارد و هم چهره منفی و نیز هم در قالب دفاعی به کار می‌رود و هم در قالب هجومی، تبیین فعالیت‌های رسانه‌ای و بیان بایدها و نبایدها، شایدها و نشایدها، ضرورت و اهمیت فقه رسانه از منظر اسلام از اهداف مهم این کتاب است. نویسنده در این اثر با بهره‌گیری از آیات و روایات، لزوم و نقش تبلیغ در عرصه جهانی را مطرح می‌کند و با بیان انواع رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری، نقش هر یک را در انتقال و گسترش فرهنگ عدالت‌خواهی، ستم‌ستیزی و تعلیم و تربیت بیان می‌کند.

معرفی اجمالی

جایگاه کتاب

در این بخش باید روشن شود که چرا این کتاب معرفی شده است. آیا ویژگی خاصی دارد؟ آیا دیگران به این کتاب ارجاع داده‌اند یا اظهر نظری درباره آن شده است؟

نویسنده

خلیل منصوری رامسری (۱۳۴۳ش) محقق، نویسنده و استاد حوزه علمیه قم است که آثار متعددی، از جمله در مباحث فقه معاصر، دارد. از جمله آثار او می‌توان به «نظریة العرف و دورها فی عملیة الاستنباط» (بوستان کتاب ۱۴۱۳ق)، «عقد التأمین فی الفقه الاسلامی» (انتشارات نبوغ، ۱۴۱۶ق)، «فقه رسانه؛ بایدها و نبایدها» (همای غدیر، ‏‫۱۳۹۵)، «فقه رسانه در اسلام» (مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)، ۱۳۹۶ش) و «فلسفه و فقه سیاسی در قرآن» (انتشارات نورالامین، ۱۴۰۲ش) اشاره کرد.

فهرست مطالب کتاب

در این بخش بهتر است فهرست مطالب کتاب به صورت گزارشی نوشته شود تا فهرست گلوله‌ای.

گزارش محتوا

  • در این بخش باید ادعاهای اصلی کتاب تبیین شود.
  • لزومی ندارد که نام بخش همین مدعیات باشد. بلکه هدف تبیین مدعیات کتاب است و ممکن است ساختار مقاله بر اساس عناوین داخل کتاب تدوین شود
  • اهم مطالبی که باید در این بخش بیاید عبارت است از؛
    • مهم‌ترین ادعاها
    • دلایل
    • روش‌شناسی کتاب

نقدها و منتقدان

فایل یا لینک کتابخانه

پانویس

  • در بخش پانویس فقط مطالبی ارجاع می‌شود که به منبعی به جز کتاب مورد گزارش ارجاع شده باشد
  • همه ارجاعات به متن کتاب مورد نظر باید در پرانتز و درون متن نوشته شود. مثل(ص۱۲۳)
  • پرانتزی که شماره صفحه دارد باید به جمله ماقبل خودش بچسبد.

منابع

  • منابع باید با فهرست گلوله‌ای نوشته شوند
  • بر اساس نام فامیل نویسنده تنظیم می‌شود
  • بر اساس فهرست الفبایی مرتب می‌شوند
  • «ال» عربی محاسبه نمی‌شود