کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات یار امام (ع)
[[فقه روابط بین‌الملل]]
| عنوان = عُمَر بن عبدالله قرشی مخزومی
| تصویر =
| اندازه تصویر =
|توضیح تصویر =
| نام کامل = عُمَر بن عبدالله قرشی مخزومی
| لقب =
| نسب =
| خویشاوندان سرشناس = ام‌سلمه
| تاریخ تولد = ۲ هجری قمری
| شهر تولد = [[حبشه]]
| کشور تولد =
| محل زندگی = [[مدینه]]، [[بحرین]]، [[کوفه]]
| تاریخ وفات/شهادت = [[سال ۳۸ هجری قمری|۳۸ق]].
| شهر وفات/شهادت = مدینه
| نحوه وفات/شهادت =
| مدفن = قبرستان بقیع
| از یاران = [[امام علی(ع)]]
| فعالیت‌ها= فرمانده جنگی، از مخالفان عثمان، والی منصوب [[بحرین]]
| مشایخ =
| شاگردان =
| آثار =
}}
عمر بن ابی‌سلمه مخزومی
'''عُمَر بن أبی‌سَلَمِه مَخزومی''' ...


== معرفی و جایگاه ==
== کتاب‌ها ==
عُمَر بن عبدالله قرشی مخزومی فرزندخوانده [[حضرت محمد صلی الله علیه و آله|پیامبر(ص)]] بود.<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۵۹.</ref> پدرش [[عبدالله بن عبدالاسد|أبوسلمه عبدالله بن عبدالأسد][[محرمیت رضاعی|برادر رضاعی]] و [[صحابه|صحابی پیامبر(ص)]] و مادرش [[ام سلمه|ام‌سلمه]] بود<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۵۹.</ref> که پس از [[شهادت]] عبدالله در جنگ بدر به [[سال سوم هجری|سال سوم هجری قمری]]<ref>سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۷.</ref> با حضرت محمد(ص) ازدواج کرد.<ref>سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۷.</ref> در رجال برقی و شیخ طوسی نام او عَمْرو ضبط شده است<ref name=":0" />
# فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
# فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98630112.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90c10806.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.
# فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
# فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/98/98630112.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/90/90c10806.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید]
# صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.{| class="wikitable"
|+
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!بدون چالش
|-
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
| -
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
| -
|-
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۴٪
|۵٪
|
|-
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|۵٪
|-
|ریسک شناور
| -
| -
| -
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|نامحدود
|-
|حداقل زمان
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
| -
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|۵۰
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|۵۰٪
|-
|هزینه
|
|
|
|}


=== جایگاه نزد ائمه (ع) ===
در منابع تاریخی عُمَر را از [[شیعه|شیعیان]] و [[فهرست اصحاب امام علی(ع)|اصحاب امام علی(ع)]] برشمرده‌اند. او و برادرش محمد به توصیه مادرشان ([[ام سلمه]]) در جنگهای [[جنگ جمل|جمل]]،<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۶۰.</ref> [[جنگ نهروان|نهروان]] و [[صفین]] حضور داشتند. امام علی بعد از جنگ نهروان، او را به امارت فارس و بحرین منصوب کرد.<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۶۰.</ref> به نقل سید رضی در کتاب نهج البلاغه او به سال ۳۸ هجری قمری کارگزار امام علی (ع) در بحرین بود.<ref>شرح ابن ابی الحدید، ج۶، ص۲۱۹؛ و ر.ک. تاریخ طبری، ج۴، ص۴۵۱.</ref><ref>سید اصغر ناظم‌زاده، [[اصحاب امام علی ج۲ (کتاب)|اصحاب امام علی]]، ج۲، ص۱۰۶۰.</ref><ref>ر. ک. شرح ابن ابی الحدید، ج. ۱۴، ص۱۷ و ج۱۶، ص۱۷۳؛ تهذیب التهذیب، ج۶، ص۶۱.</ref> امام علی قبل از جنگ صفین، در نامه‌ای ضمن اظهار رضایت از عملکرد عُمَر، حکمرانی بحرین را به شخص دیگری سپرد و از او به عنوان کسی که مایه دلگرمی است برای شرکت در جنگ صفین و نبرد با شامیان دعوت کرد. پس از جنگ صفین او همراه با علی (ع) به کوفه بازگشت و حدود یک سال در کنارش ماند. به نقل الفتوح، عُمَر شخصی فاضل و عابد و عاقل بود.


بنابر نقل تاریخ‌نویسان عُمَر بعد از شهادت امام علی(ع) از شیعیان امام حسن و مخالفین با معاویه بود. او مورد اعتماد و وثوق [[امام حسن مجتبی|امام حسن]] بود که در [[صلح امام حسن(ع)|معاهده صلح با معاویه]] حضور داشت و از جمله شاهدان عینی آن واقعه بود.<ref>ر. ک. خصال صدوق، باب ۱۲، ص۴۱؛ مناقب ابن‌شهرآشوب، ج۴، ص۳۴ (در این سند لفظ «عُمر» به «عمرو» ضبط شده است و چنین است: «عمرو بن ابی سلمه».</ref>
{| class="wikitable"
!حسابهای FREE
!تک مرحله
!دو مرحله
!
!حسابهای RISK
!تک مرحله
!دو مرحله
!
|-
|تارگت مرحله اول
|۶٪
|۱۰٪
|
|تارگت مرحله اول
|۸٪
|۱۰٪
|
|-
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|تارگت مرحله دوم
| -
|۵٪
|
|-
|ریل
|
|
|
|ریل
|
|
|
|-
|درودان روزانه
|۳٪
|۵٪
|
|درودان روزانه
|۴٪
|۶٪
|
|-
|درودان کل
|۶٪
|۱۲٪
|
|درودان کل
|۸٪
|۱۵٪
|
|-
|ریسک شناور
| -
| -
|
|ریسک شناور
|۲٪
|۲٪
|
|-
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|زمان چالش
|نامحدود
|نامحدود
|
|-
|حداقل زمان
|
|حداقل زمان
|
|-
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|اهرم چالش
|۱۰۰
|۱۰۰
|
|-
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|اهرم ریل
|۵۰
|۵۰
|
|-
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|ریفاند
|۱۰۰٪
|۱۰۰٪
|
|-
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|تقسیم سود
|۸۰٪
|۸۰٪
|
|-
|برداشت
|هر هفته
|یکشنبه
|
|هزینه
|هر هفته
|یکشنبه
|
|}


طبق نقل علمای رجال و حدیث‌نگاران او حافظ قرآن بود و روایاتی از پیامبر(ص) نقل کرده است.<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۶۰.</ref> و در سلسله راویان [[حدیث کساء]]، [[غدیر خم]] و [[حدیث ائمه|ائمه اثنا عشر]] قرار دارد.


=== زندگی‌نامه ===
به نقل منابع تاریخی، عُمَر در حبشه به دنیا آمد<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۵۹. ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۶.</ref> ولی برخی منابع محل تولد او را مدینه دانسته‌اند.<ref>الاصابه (ج ۸، ص۲۲۲) محل ولادت او را مدینه ذکر کرده است</ref> در سال تولد او نیز اختلاف است و کتاب الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تولد او را [[سال ۲ هجری قمری|سال دو هجری قمری]] ضبط کرده است.<ref>ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۵۹.</ref> اما در کتاب سیر اعلام النبلاء، نقل الاستیعاب را ناصحیح دانسته و سال تولد عُمَر بن عبدالله را دوسال یا بیشتر، قبل از هجرت نگاشته است.<ref>ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۷.</ref> در رجال برقی و شیخ طوسی نام او عمرو ضبط شده است.<ref name=":0">رجال البرقی-ابن داود. جلد:۱. صفحه:۲۸۶ [۳۱۳] ۳۵ - عمرو بن أبی سلمة


رجال الطوسی. جلد:۱. صفحه:۴۳ عمرو بن أبی سلمة، ابن أم سلمة</ref>


به نقل کتاب الاستیعاب، او هنگام رحلت پیامبر، نُه سال داشت. کتاب سیر اعلام النبلاء عُمَر را بزرگترین فرزند ابی‌سلمه دانسته و برای او یک برادر به نام سلمه و دو خواهر به نامهای زینب و دره معرفی کرده است.<ref>ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۷.</ref> در منابع رجال شیعی برای او برادری به نام محمد نیز ذکر شده است. به نقل ذهبی او عمر زیادی کرد و بزرگ قبیله بنی‌مخزوم شد<ref>ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۴۰۷.</ref> و در سال ۸۳ هجری در عصر حکومت [[عبدالملک مروان]] درگذشت<ref name=":2">ابن عبدالبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج۳، ص۱۱۶۰.</ref> و در بقیع به خاک سپرده شد.
== نامه تمجید و دعوت امام علی(ع) از عمر بن ابی‌سلمه ==
{{جعبه نقل قول
| عنوان = عنوان گفتاورد
| نویسنده = نام نویسنده
| نقل قول =
أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّی قَدْ وَلَّیْتُ نُعْمَانَ ابْنَ عَجْلَانَ الزُّرَقِیَّ عَلَی الْبَحْرَیْنِ وَ نَزَعْتُ یَدَکَ بِلَا ذَمٍّ لَکَ وَ لَا تَثْرِیبٍ عَلَیْکَ فَلَقَدْ أَحْسَنْتَ الْوِلَایَةَ وَ أَدَّیْتَ الْأَمَانَةَ فَأَقْبِلْ غَیْرَ ظَنِینٍ وَ لَا مَلُومٍ وَ لَا مُتَّهَمٍ وَ لَا مَأْثُومٍ
فَلَقَدْ أَرَدْتُ الْمَسِیرَ إِلَی ظَلَمَةِ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَحْبَبْتُ أَنْ تَشْهَدَ مَعِی فَإِنَّکَ مِمَّنْ أَسْتَظْهِرُ بِهِ عَلَی جِهَادِ الْعَدُوِّ وَ إِقَامَةِ عَمُودِ الدِّینِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
| منبع = منبع (اختیاری)
| تراز = تراز گفتاورد (اختیاری)
| پس‌زمینه = رنگ پس‌زمینه (اختیاری)
| عرض = عرض جعبه (اختیاری)
| حاشیه = حاشیه (اختیاری)
| اندازه قلم = اندازه قلم (اختیاری)
}}






امام علی (ع) در نامه‌ای به عمر بن ابی سلمه مخزومی که والی بحرین بود، او را عزل کرده و نعمان بن عجلان زرقی را به جای او منسوب کرد.
بایسته های فقه اقتصاد


مضمون نامه چنین است که:
۱-فقه اقتصاد چیست و بایسته ها


ای عُمَر تو وظیفه خویش در امارت بحرین را به خوبی انجام دادی و امانتی که به تو سپرده بودم را ادا کردی. اینک قصد لشکرکشی به شام را دارم و دوست دارم که تو هم با من باشی زیرا از کسانی هستی که در جهاد با دشمن و برپای نگهداشتن دین، به تو دلگرم هستم.
۲- تفاوت فقه اقتصاد با اتقصاد اسلامی


قبل از شریف رضی ابن واضح در تاریخ خود ج ۲ ص ۱۹۰ و بلاذری در کتاب انساب الاشراف ص‏۱۵۹ آنرا نقل کرده‌اند<ref>(مصادر نهج البلاغه ج‏۳ ص‏۳۴۶)
۳-سرفصلها مسایل و فرارو


. نهج‌البلاغه، نامه ۴۲. یکصد موضوع پانصد داستانسید علی‌اکبر صداقتتولیقمزمستان ۱۳۸۶دوم۳۳۰ وسند نامه در کتاب مصادر نهج البلاغه آمده است: از کسانی که قبل از سید رضی این نامه را نقل کرده‌اند: ابن واضح (یعقوبی متوفای ۲۸۴) در کتاب تاریخ خود و بلاذری (متوفای ۲۷۹) در کتاب انساب الاشراف است (مصادر نهج البلاغه، ج ۳، ص 346)</ref>.<ref>ر. ک. نهج البلاغه، نامه ۴۴.</ref>
نظریه پردازی در زمینه موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی به گونه ای که در مجامع علمی داخلی و خارجی قابل طرح باشد؛
== پانویس ==
{{پانوشت}}


== منابع ==
2. تشویق فاضلان حوزة علمیه، استادان دانشگاه و دانشجویان به پرداختن موضوعات اقتصاد اسلامی و نگارش مقاله در این باره. موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی لازم است بخش قابل توجهی از کرسی های درس و بحث فقیهان حوزه، رساله سطوح عالیه محققان حوزوی و پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دانشجویان رشته های اقتصاد، حقوق و سایر رشته های مربوط و تحقیقات مراکز پژوهشی را تشکیل دهد. نتیجه این تحقیقات می تواند در فصلنامه منتشر شود.
{{منابع}}


{{پایان}}
3. توجه به موضوعات اقتصاد ایران با نگرش اسلامی. این کار می تواند به صورت نقد سیاست ها، راهبردها و قوانین اقتصادی اقتصاد ایران از دیدگاه اسلام، ارائة مدل های عملی جهت سیاستگذاری و تصویب قوانین و طرح در مجامع علمی و کلاس های درس اقتصاد ایران در دانشگاه ها باشد.


* إبن عبدالبِر، یوسف بن عبدالله، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق: علی محمد البجاوی، بیروت، دارالجیل، چاپ اول، ۱۴۱۲ق/۱۹۹۲م.
4. ارتباط با مجامع علمی بین المللی. همان طور که در آغاز گفته شد، دانشمندان برجسته ای در دنیای اسلام در زمینه اقتصاد اسلامی فعالیت دارند و مجلات متعددی نیز منتشر می شود. پی گیری راه های ارتباط با این نشریات و صاحبنظران و مبادله اندیشه از جمله بایسته های مورد توجه است.


* ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ ۱۰، ۱۴۱۴ق.
5. فراهم آوردن زمینه برای نشر مجلات در سطوح متفاوتی برای موضوعات اقتصاد اسلامی. بسیاری از دانشجویان و محققان علاقه مند به اقتصاد اسلامی، مقالاتی می نویسند که چون فاقد معیارهای داوری مقالات علمی هستند، پذیرفته نمی شوند و در اغلب موارد ممکن است به دلسردی این افراد بینجامد. مجلات دیگری در همین موضوع می توانند این خلا را پر کنند و این افراد پس از درج چند مقاله در این مجلات، تجربه لازم را برای نگارش مقاله در مجلات علمی بیابند. فصلنامه کوشیده است با رعایت معیارهای علمی از برخورد حذفی با این گونه افراد خودداری کند و تا حد امکان، راهکارهای اصلاح مقاله و تقویت آن را به افراد بنمایاند.
{{یاران امام علی (ع)}}


[رده:کارگزاران حکومت امام علی]]
6. مهم ترین چالش موجود در پیشرفت مقاصد مطرح شده، کمبود بالفعل کسانی است که در موضوعات اقتصاد اسلامی توانایی قلم زدن و نظریه پردازی داشته باشند؛ زیرا افرادی می توانند به تحلیل عمیق موضوعات اقتصاد اسلامی بپردازند که اقتصاد را خوب فهمیده، با مبانی، اصول و ارزش های اسلامی نیز آشنا باشند. هرچه قدرت افراد در این دو زمینه بیشتر باشد، توانایی آنان در نظریه پردازی در این موضوعات نیز افزون تر می شود.
[رده:سپاهیان امام علی در جنگ صفین]]
[رده:سپاهیان امام علی در جنگ جمل]]
[رده:سپاهیان امام علی در جنگ نهروان]]
[رده:یاران امام علی]]
[رده:تابعین]]
[رده:مخاطبان نامه‌های امام علی]]
[رده:مقاله‌های با درجه اهمیت ج]]
[رده:مدفونان در بقیع]]


از طرفی، افراد موجود هم به لحاظ اشتغالات متعددی که در زمینه تدریس و امور مدیریتی و اجرایی دارند، فرصت کمی برای اندیشیدن و نوشتن در این باره می یابند. ضمن این که این افراد برای ترفیعات علمی خود ناگزیر به نوشتن در مجلاتی هستند که دارای درجه علمی پژوهشی باشد و مقررات دست و پا گیر و برخی مشکلات دیگر سبب شده به رغم این که این فصلنامه یگانه مجله موجود در این زمینه است و به اعتراف استادان و صاحبنظران، توانایی های خود را نشان داده، هنوز به دریافت این امتیاز موفق نشده و امید است با مساعدت های لازم به زودی به این هدف نیز نائل شویم.


در پایان، همان گونه که روش فصلنامه این بوده است، دوباره مساعدت ارباب فکر و اصحاب قلم را طلبیده، و هر گونه همکاری اعم از ارائه مقاله، نقد و پیشنهاد را دربارة مجله خودشان، با جان و دل پذیراییم.




==کتاب==
کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است.


نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است.
در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است.


کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:
بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.
بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.
بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:


بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.


نقش بزه دیده در ارتکاب جرم و تعیین مجازات از منظر فقه امامیه، حنفی، حقوق کیفری افغانستان و ایران
بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: حبیب الله صالحی استاد راهنما: محمدرضا کمیلی
جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس


بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌هاي اسلامي
ناشر اصلي: قم
قطع: شوميز
تعداد صفحات: 484
نوبت و سال انتشار: چهارم 1388ش
چكيده:
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است.
توضيحات:
كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. و نظريه‌هاي گوناگون ساير مذاهب فقهي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. نگارنده، نخست به رابطه فقه با عرف و انگيزه مطرح كردن عرف در فقه اشاره و سپس ديدگاه مذاهب مختلف فقهي مانند شيعه اماميه، مذهب مالكي، فقه حنبلي، حنفي و شافعي را در اين زمينه بررسي نموده است. آنگاه به بررسي معناي فقه و عرف در لغت و اصطلاح ديني آنها مي‌پردازد و نمودهاي مختلف عرف در عرصه اجتهاد را بررسي مي نمايد. پس از بيان كلياتي از تحليل مفاهيم و واژه‌هاي همسو، در بخش دوم كتاب كاركردهاي عرف در استنباط احكام شرع را بيان مي‌كند. در فصل نخست، نويسنده از كارايي استقلالي گفتگو مي كند و آن را غير قابل قبول مي داند. سپس به عنوان ابزار فقه درباره عرف سخن گفته و در اين فرض عرف را يكي از اموري دانسته است كه در استنباط حكم شرع كارايي دارد. در بخش سوم كتاب به بررسي برخي از شبهه‌ها و آسيب‌هاي موجود در مسير كاركرد عرف در فقه، اجتهاد و شريعت پرداخته شده است. و برخي از ديدگاههاي نادرست در اين زمينه تصحيح گرديده است. سعي نگارنده، بر اين است كه كليه فرضيه‌ها و نظريات مختلف در موضوع كتاب را گردآوري كند. سپس بعضي از آنها را نقل و برخي ديگر را نقد نمايد. وي با استفاده از ادله فقهي به اثبات نقش عرف در اجتهاد و صدور احكام شرعي پرداخته و رابطه عرف با اجماع و رابطه آن با بناي عقلاء را بررسي نموده است. وي عرف را به عنوان سندي مستقل در اجتهاد نپذيرفته است و ادله اثبات عرف به عنوان يك سند غير مستقل و ابزاري را از آيات، روايات و دليل عقلي استخراج نموده است. وي همچنين مواردي را كه امام معصوم(ع) افراد را به سيره و عرف اجتماعي ارجاع داده است؛ برشمرده است. و به موارد مراجعه به عرف در مفاهيم مفردات و موضوعات و هيأت‌هاي بكاررفته در دليل شرعي اشاره و پاي‌بندي شرع به قواعد حاكم بر محاورات و سيره اجتماعي مردم را منعكس نموده است. نگارنده، به بيان ديدگاه‌هاي مخالف كارايي عرف در شرع نيز اشاره كرده و ادله آنان مبني بر عدم كارايي عرف، نه به نحو استقلالي و نه به عنوان غير استقلالي(آلي) را مطرح و نقد نموده است. از نظر وي عرف از آن جهت كه عرف است سند كشف شريعت نيست. بنابراين بسياري از عرف‌ها نشأت گرفته از عقل حساب‌گر و مصلحت‌سنج است و بر شخص فقيه و مجتهد لازم است كه با گسست اين عرف‌ها از عرف نشأت گرفته از غير عقل، در استنباط فقهي خويش بهره گيرد. و به عنوان سند كاشف از شريعت به آنها بنگرد. زيرا اين قبيل از عرف‌ها تجسمي از درك عقل است و سنديت عقل مقبول همه فقهاي شيعه و سني است.


 
کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است. نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است. کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.
بررسی تأثیر اشتباه در انتساب فعل قتل به قاتل از منظر فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی
پارسای داخل کشور
دکتری تخصصی (PhD)
1401
پدیدآور: الهام صالحی استاد راهنما: علی اکبر جهانی استاد مشاور: سعید ابراهیمی
دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
 
 
 
جرائم جنگی علیه اشخاص از منظر فقه اسلامی و حقوق بین‌الملل
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: محمد زبده استاد راهنما: حسین حقیقت پور استاد مشاور: امیر مقامی
دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی - دانشکده الهیات
 
امکان سنجی تغییر در قلمرو پوشش از منظر فقه با تاکید برعرف و شرایط عصری
پیشنهاده
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: رضوان عسکری استاد راهنما: عبدالرضا محمد حسین زاده استاد مشاور: مرتضی عرب استاد مشاور: صدیقه نیک طبع
دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c14fa728fed123d599b40a0898a62332
 
مرزبندی اعتراضات خیابانی با محاربه و بغی و بررسی احکام فقهی و حقوقی آن
پیشنهاده
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: سارا بامری استاد راهنما: محمدرضا کیخا استاد مشاور: حسین خدایار
دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/05490b05577131aa1bb5b1e542b36af2
 
خسارت معنوی حاصل ازشبیه سازی انسان درعصرحاضرازمنظرنظام حقوقی ایران و فقه امامیه
پیشنهاده
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: لعیاسادات صالحی استاد راهنما: امین رستم زاده استاد مشاور: لیلا سلیمانی
موسسه آموزش عالی آفاق، دانشکده اقتصاد و علوم انسانی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/950a595cc18de5a79716182bf9b83eb8
 
نقش امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت در تأمین امنیت ملی از منظر فقه اسلامی
پارسای داخل کشور
دکتری تخصصی (PhD)
1401
پدیدآور: محمد کاظم ابراهیمی استاد راهنما: سیدسجاد ایزدهی استاد مشاور: ناصر نیکخو امیری
جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی فقه - مدرسه عالی فقه تخصصی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/3883c1d01fdfdebdf8334c2021a696de
 
بررسی مستندات منع تبعیض نژادی از منظر فقه اسلامی و حقوق بین‌الملل
پارسای داخل کشور
سطح چهار حوزه علميه
1401
پدیدآور: محمد رضا کمالی استاد راهنما: محسن قدیر استاد مشاور: محمدمهدی کریمی‌نیا
جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی فقه - مدرسه عالی فقه تخصصی
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9865a1889b226d286e0ad66a4188e24d
 
 
 
 
امکان سنجی جرم‌انگاری افساد فی‌الارض در فضای‌مجازی از منظر فقه و حقوق ایران
پیشنهاده
دکتری تخصصی (PhD)
1401
پدیدآور: مصطفی شیبانی استاد راهنما: محمدرضا رحمت استاد راهنما: محمّدمهدی برغی استاد مشاور: حمید روستائی صدرآبادی
دانشگاه میبد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
 
 
قلمرو تعدد نکاح منقطع از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
پیشنهاده
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: زهره محبی فر استاد راهنما: میثم تارم استاد مشاور: عبدالرضا محمد حسین زاده استاد مشاور: حجت عزیز الهی
دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات
 
حجاب الزامی از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران و نگرش دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه آموزش و پرورش ناحیه پنج تبریز
پارسای داخل کشور
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: نقی زارعی استاد راهنما: عبدالرضا لطفی استاد مشاور: رضا الهامی استاد مشاور: شهروز نعمتی
دانشگاه تبریز، دانشکده الهیات و علوم اسلامی  
 
بررسی اندیشه ی سیاسی فقهای معاصر نجف اشرف: واکاوی نسبت فقه و سیاست
پیشنهاده
کارشناسی ارشد
1401
پدیدآور: محمود عبداللهی استاد راهنما: علی علی‌حسینی
دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد
 
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۶۲۹ «جلسه ۱»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۱ «جلسه ۲»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۳ «جلسه ۳»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۴ «جلسه ۴»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۵ «جلسه ۵»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۸ «جلسه ۶»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۰۹ «جلسه ۷»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۰ «جلسه ۸»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۲ «جلسه ۹»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۵ «جلسه ۱۰»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۶ «جلسه ۱۱»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۷ «جلسه ۱۲»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۸ «جلسه ۱۳»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۱۹ «جلسه ۱۴»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۲۲ «جلسه ۱۵»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۲۳ «جلسه ۱۶»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۲۴ «جلسه ۱۷»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۲۵ «جلسه ۱۸»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۲۹ «جلسه ۱۹»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۷۳۰ «جلسه ۲۰»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۱ «جلسه ۲۱»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۲ «جلسه ۲۲»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۳ «جلسه ۲۳»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۶ «جلسه ۲۴»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۷ «جلسه ۲۵»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۸ «جلسه ۲۶»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۰۹ «جلسه ۲۷»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۰ «جلسه ۲۸»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۳ «جلسه ۲۹»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۴ «جلسه ۳۰»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۵ «جلسه ۳۱»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۶ «جلسه ۳۲»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۱۷ «جلسه ۳۳»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۲۰ «جلسه ۳۴»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۲۱ «جلسه ۳۵»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۲۲ «جلسه ۳۶»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۲۳ «جلسه ۳۷»
خارج اصول آیت‌الله گنجی ۱۴۰۲۰۸۲۴ «جلسه ۳۸»
 
# نکاح دائم و طلاق در صورت اختلاف زوجین در مذهب از نگاه فقه مذاهب، اعظم نوابی، کارشناسی ارشد، دانشکده مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۳ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9de1f292f3e21057aaa7ec6394cd0ce4 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# نگاه انتقادی بر ولایت مادر در فقه شیعه، انسیه باغیشنی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۸ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2189827a64fb36b4b5300ae371e98e02 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۵۷

فقه روابط بین‌الملل

کتاب‌ها

  1. فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
  2. فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  3. بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  4. صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.
  5. فقه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارات مجلس افروز، ۱۴۰۳ش.
  6. فقه روابط بین‌الملل: مروری بر نظرات فقهی ۶ فقیه شیعه در حوزه روابط بین‌الملل، سیدمحمد ساداتی‌نژاد، اصفهان، انتشارت مجلس افروز، ۱۳۹۸ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  7. بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی، سیدجواد ورعی، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۹۰ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا بببینید
  8. صلح و منازعه در روابط خارجی دولت اسلامی، حسین ارجینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۳۸۷ش.{| class="wikitable"

|+ !حسابهای FREE !تک مرحله !دو مرحله !بدون چالش |- |تارگت مرحله اول |۸٪ |۱۰٪ | - |- |تارگت مرحله دوم | - |۵٪ | - |- |ریل | | | |- |درودان روزانه |۴٪ |۵٪ | |- |درودان کل |۸٪ |۱۵٪ |۵٪ |- |ریسک شناور | - | - | - |- |زمان چالش |نامحدود |نامحدود |نامحدود |- |حداقل زمان |۱ |۱ |۱ |- |اهرم چالش |۱۰۰ |۱۰۰ | - |- |اهرم ریل |۵۰ |۵۰ |۵۰ |- |ریفاند |۱۰۰٪ |۱۰۰٪ |ـ |- |تقسیم سود |۸۰٪ |۸۰٪ |۵۰٪ |- |هزینه | | | |}


حسابهای FREE تک مرحله دو مرحله حسابهای RISK تک مرحله دو مرحله
تارگت مرحله اول ۶٪ ۱۰٪ تارگت مرحله اول ۸٪ ۱۰٪
تارگت مرحله دوم - ۵٪ تارگت مرحله دوم - ۵٪
ریل ریل
درودان روزانه ۳٪ ۵٪ درودان روزانه ۴٪ ۶٪
درودان کل ۶٪ ۱۲٪ درودان کل ۸٪ ۱۵٪
ریسک شناور - - ریسک شناور ۲٪ ۲٪
زمان چالش نامحدود نامحدود زمان چالش نامحدود نامحدود
حداقل زمان ۱ ۱ حداقل زمان ۱ ۱
اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰ اهرم چالش ۱۰۰ ۱۰۰
اهرم ریل ۵۰ ۵۰ اهرم ریل ۵۰ ۵۰
ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪ ریفاند ۱۰۰٪ ۱۰۰٪
تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪ تقسیم سود ۸۰٪ ۸۰٪
برداشت هر هفته یکشنبه هزینه هر هفته یکشنبه




بایسته های فقه اقتصاد

۱-فقه اقتصاد چیست و بایسته ها

۲- تفاوت فقه اقتصاد با اتقصاد اسلامی

۳-سرفصلها مسایل و فرارو

نظریه پردازی در زمینه موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی به گونه ای که در مجامع علمی داخلی و خارجی قابل طرح باشد؛

2. تشویق فاضلان حوزة علمیه، استادان دانشگاه و دانشجویان به پرداختن موضوعات اقتصاد اسلامی و نگارش مقاله در این باره. موضوعات گوناگون اقتصاد اسلامی لازم است بخش قابل توجهی از کرسی های درس و بحث فقیهان حوزه، رساله سطوح عالیه محققان حوزوی و پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دانشجویان رشته های اقتصاد، حقوق و سایر رشته های مربوط و تحقیقات مراکز پژوهشی را تشکیل دهد. نتیجه این تحقیقات می تواند در فصلنامه منتشر شود.

3. توجه به موضوعات اقتصاد ایران با نگرش اسلامی. این کار می تواند به صورت نقد سیاست ها، راهبردها و قوانین اقتصادی اقتصاد ایران از دیدگاه اسلام، ارائة مدل های عملی جهت سیاستگذاری و تصویب قوانین و طرح در مجامع علمی و کلاس های درس اقتصاد ایران در دانشگاه ها باشد.

4. ارتباط با مجامع علمی بین المللی. همان طور که در آغاز گفته شد، دانشمندان برجسته ای در دنیای اسلام در زمینه اقتصاد اسلامی فعالیت دارند و مجلات متعددی نیز منتشر می شود. پی گیری راه های ارتباط با این نشریات و صاحبنظران و مبادله اندیشه از جمله بایسته های مورد توجه است.

5. فراهم آوردن زمینه برای نشر مجلات در سطوح متفاوتی برای موضوعات اقتصاد اسلامی. بسیاری از دانشجویان و محققان علاقه مند به اقتصاد اسلامی، مقالاتی می نویسند که چون فاقد معیارهای داوری مقالات علمی هستند، پذیرفته نمی شوند و در اغلب موارد ممکن است به دلسردی این افراد بینجامد. مجلات دیگری در همین موضوع می توانند این خلا را پر کنند و این افراد پس از درج چند مقاله در این مجلات، تجربه لازم را برای نگارش مقاله در مجلات علمی بیابند. فصلنامه کوشیده است با رعایت معیارهای علمی از برخورد حذفی با این گونه افراد خودداری کند و تا حد امکان، راهکارهای اصلاح مقاله و تقویت آن را به افراد بنمایاند.

6. مهم ترین چالش موجود در پیشرفت مقاصد مطرح شده، کمبود بالفعل کسانی است که در موضوعات اقتصاد اسلامی توانایی قلم زدن و نظریه پردازی داشته باشند؛ زیرا افرادی می توانند به تحلیل عمیق موضوعات اقتصاد اسلامی بپردازند که اقتصاد را خوب فهمیده، با مبانی، اصول و ارزش های اسلامی نیز آشنا باشند. هرچه قدرت افراد در این دو زمینه بیشتر باشد، توانایی آنان در نظریه پردازی در این موضوعات نیز افزون تر می شود.

از طرفی، افراد موجود هم به لحاظ اشتغالات متعددی که در زمینه تدریس و امور مدیریتی و اجرایی دارند، فرصت کمی برای اندیشیدن و نوشتن در این باره می یابند. ضمن این که این افراد برای ترفیعات علمی خود ناگزیر به نوشتن در مجلاتی هستند که دارای درجه علمی پژوهشی باشد و مقررات دست و پا گیر و برخی مشکلات دیگر سبب شده به رغم این که این فصلنامه یگانه مجله موجود در این زمینه است و به اعتراف استادان و صاحبنظران، توانایی های خود را نشان داده، هنوز به دریافت این امتیاز موفق نشده و امید است با مساعدت های لازم به زودی به این هدف نیز نائل شویم.

در پایان، همان گونه که روش فصلنامه این بوده است، دوباره مساعدت ارباب فکر و اصحاب قلم را طلبیده، و هر گونه همکاری اعم از ارائه مقاله، نقد و پیشنهاد را دربارة مجله خودشان، با جان و دل پذیراییم.


کتاب

کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است.

نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است.

کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد. کتاب فقه و عرف رابطه عرف را با شریعت و نقش آن را در استنباط احکام به دور از افراط و تفریط بیان می نماید. افزون بر این برخی از آشفتگی ها که در بیان سهم عرف در شریعت و فقه به وجود آمده، یادآوری کند؛ آسیب ها و شبهاتی که در موضوع مورد بحث وجود دارد، شناسایی نماید و به سئوالات مطرح در این زمینه پاسخ دهد، مسائلی که در مورد «فقه و عرف» وجود دارد و تا کنون مورد بحث جدّی قرار نگرفته است، مطمح نظر قرار دهد؛ برخی از نسبت ها که در زمینه مرجعیت، عرف و بنای عقلا به دانشمندان اصول فقه قرار داده شده، بررسی و صحّت یا عدم صحّت این نسبت ها را روشن و با فراغ از صحّت یا بطلان نسبت ها، مطلب را بررسی و فحص نماید. این کتاب در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است:

بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد.

بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است.

بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد. كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه‌هاي اسلامي ناشر اصلي: قم قطع: شوميز تعداد صفحات: 484 نوبت و سال انتشار: چهارم 1388ش چكيده: كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. توضيحات: كتاب حاضر كه به عنوان متن آموزشي و پژوهشي جهت دانشجويان و محققان عرصه فقه و حقوق نگاشته شده است؛ نقل و كاركرد عرف در سطوح مختلف استنباط و اجرا در قالب كاركرد استقلالي و ابزاري عرف را مورد بحث و بررسي قرار داده است. و نظريه‌هاي گوناگون ساير مذاهب فقهي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. نگارنده، نخست به رابطه فقه با عرف و انگيزه مطرح كردن عرف در فقه اشاره و سپس ديدگاه مذاهب مختلف فقهي مانند شيعه اماميه، مذهب مالكي، فقه حنبلي، حنفي و شافعي را در اين زمينه بررسي نموده است. آنگاه به بررسي معناي فقه و عرف در لغت و اصطلاح ديني آنها مي‌پردازد و نمودهاي مختلف عرف در عرصه اجتهاد را بررسي مي نمايد. پس از بيان كلياتي از تحليل مفاهيم و واژه‌هاي همسو، در بخش دوم كتاب كاركردهاي عرف در استنباط احكام شرع را بيان مي‌كند. در فصل نخست، نويسنده از كارايي استقلالي گفتگو مي كند و آن را غير قابل قبول مي داند. سپس به عنوان ابزار فقه درباره عرف سخن گفته و در اين فرض عرف را يكي از اموري دانسته است كه در استنباط حكم شرع كارايي دارد. در بخش سوم كتاب به بررسي برخي از شبهه‌ها و آسيب‌هاي موجود در مسير كاركرد عرف در فقه، اجتهاد و شريعت پرداخته شده است. و برخي از ديدگاههاي نادرست در اين زمينه تصحيح گرديده است. سعي نگارنده، بر اين است كه كليه فرضيه‌ها و نظريات مختلف در موضوع كتاب را گردآوري كند. سپس بعضي از آنها را نقل و برخي ديگر را نقد نمايد. وي با استفاده از ادله فقهي به اثبات نقش عرف در اجتهاد و صدور احكام شرعي پرداخته و رابطه عرف با اجماع و رابطه آن با بناي عقلاء را بررسي نموده است. وي عرف را به عنوان سندي مستقل در اجتهاد نپذيرفته است و ادله اثبات عرف به عنوان يك سند غير مستقل و ابزاري را از آيات، روايات و دليل عقلي استخراج نموده است. وي همچنين مواردي را كه امام معصوم(ع) افراد را به سيره و عرف اجتماعي ارجاع داده است؛ برشمرده است. و به موارد مراجعه به عرف در مفاهيم مفردات و موضوعات و هيأت‌هاي بكاررفته در دليل شرعي اشاره و پاي‌بندي شرع به قواعد حاكم بر محاورات و سيره اجتماعي مردم را منعكس نموده است. نگارنده، به بيان ديدگاه‌هاي مخالف كارايي عرف در شرع نيز اشاره كرده و ادله آنان مبني بر عدم كارايي عرف، نه به نحو استقلالي و نه به عنوان غير استقلالي(آلي) را مطرح و نقد نموده است. از نظر وي عرف از آن جهت كه عرف است سند كشف شريعت نيست. بنابراين بسياري از عرف‌ها نشأت گرفته از عقل حساب‌گر و مصلحت‌سنج است و بر شخص فقيه و مجتهد لازم است كه با گسست اين عرف‌ها از عرف نشأت گرفته از غير عقل، در استنباط فقهي خويش بهره گيرد. و به عنوان سند كاشف از شريعت به آنها بنگرد. زيرا اين قبيل از عرف‌ها تجسمي از درك عقل است و سنديت عقل مقبول همه فقهاي شيعه و سني است.

کتاب فقه و عرف نوشته ابوالقاسم علیدوست است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. اهمیت عرف و قواعد عرفی، در نظام های حقوقی بر کسی پوشیده نیست. نظام های حقوقی، همه در محیط عرف شکل گرفته و به مدد اندیشه ها و نظریه های فلسفی حقوقی رشد و توسعه یافته اند. هرچند وجود تطوراتی چون روی آوران به قوانین نوشته در برخی نظام های حقوقی از اهمیت عرف کاسته، اما هنوز هم باقی مانده آن گسترده و با اهمیت است. نظام های حقوقی فقهی اسلام نیز از این امر برکنار نمانده است. نقش عرف، در نظام حقوقی اسلام چه در مقام استنباط احکام و چه در مقام تطبیق و اجرای قواعد، بسی والا و ارزنده است. در این میان آن چه اهمیت دارد، کاویدن مرزهای دقیق و کاربردهای ظریف عرف و زدودن برخی برداشت های ناروا از کاربرد عرف است.پژوهش حاضر در کتاب فقه و عرف، کاری از گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی است که به منظور بررسی رابطه عرف با شریعت و نقش آن در استنباط احکام به نگارش درآمده است. کتاب فقه و عرف به قلم ابوالقاسم علیدوست در سه بخش با ساختاز زیر تدوین شده است: بخش نخست، به بیان کلیات، تحلیل مفاهیم تحقیق و واژه های همسو می پردازد. بخش دوم، از کارایی های عرف در استنباط احکام شرع دردو فصل بحث می نماید. در فصل نخست از کارایی استقلالی گفتگو نموده، آن را غیر قابل قبول می داند و در فصل دوم به بیان کارایی ابزاری و موارد آن پرداخته است. بخش سوم، به بحث از پرسش ها، پاسخ ها و آسیب های موجود در مسیر کاربرد عرف در فقه، اجتهاد و شریعت می پردازد.