کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶۸ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''ذبح صنعتی'''
==کلیات==
==طرح بحث==
===احکام چیست===
با توجه به توسعه گسترده جوامع انسانی و سیر به سوی فناوری و صنعتی شدن، ابزار و ماشین آلات صنعتی جهت مکانیزه شدن کشتارگاه ها در راستای دستیابی سریع و آسان به مواد گوشتی ابداع گردیده است یکی از حساس‌ترین مسائل در این راستا مسئله انطباق روش های مدرن ذبح صنعتی با موازین شرعی ذبح می باشد .
* جایگاه احکام در منظومه دین
در این تحقیق اقوال فقها پیرامون مباحثی از ذبح شرعی که در ذبح صنعتی جای بحث و بررسی دارد مطرح می شود .
* تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان
تطبیق شرایط و شروط ذبح شرعی بر ذبح با دستگاههای صنعتی
===تقسیمات احکام===
 
* فردی/ اجتماعی
==شرط لزوم ذبح توسط انسان و تطبیق بر آلات صنعتی ذبح ==
* عبادی/ معاملی
یکی از شروطی که به استناد آیات  و روایات  برای ذبح بیان‌شده انجام ذبح حیوان توسط انسان است  لذا ذبیحه زمانی حلال می‌شود که این ذبح توسط انسان صورت گیرد. 
* اقتصادی/ سیاسی/....
سوال
* خانواده
آیا حیوانی که به وسیله دستگاه اعم از ساده یا پیشرفته ذبح شود این ذبح به دستگاه ذبح برمی‌گردد یعنی دستگاه عمل ذبح را انجام داده یا به انسان برمیگردد؟
* زن و مرد
پاسخ
* الزامی/ غیر الزامی
1. در این مسئله بعضی از فقها در پاسخ به این سوال به طور کلی بدون ورود در مصداق گفته اند اگر ذبح مستند به ذابح مسلمان نباشد حرام است.  و در اینکه آیا ذبح با دستگاه مستند به انسان است یا دستگاه سخنی نگفته اند.
===نظام‌مندی احکام===
2. بعضا به طور مصداقی به سوال پاسخ داده در ذبح با دستگاه  بازگشت عمل ذبح را به انسان میدانند 
===ملاک‌مندی احکام ===
ادله
اثبات گزاف‌نبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی
1. در استناد يك عمل به فاعل مختار، كافى است ميان او و اراده‌اش، اختيار و اراده ديگرى واسطه نگردد كم و زياد بودن فاصله زمانى ميان كار ارادى  و نتيجه در استناد به فاعل تأثيرى ندارد.
==فلسفه احکام ==
2. استناد ذبح به انسان در حلیت ذبیحه کفایت می کند و لو این استناد با واسطه ی دستگاه های صنعتی باشد.
===تبعیت احکام از مصالح و مفاسد===
3. خصوصیات و ویژگیهای آلت و وسیله ذبح مانند پیچیدگی یا سادگی آن مانع از انتساب فعل به انسان نمی گردد.
===امکان شناخت فلسفه احکام===
اشکال اول:
===شناخت از راه متون دینی===
اطلاقات ذبح، انصراف دارد به صورتى كه ذبح، با دخالت مستقيم دست انجام گيرد؛ زيرا در زمان صدور اين ادله، روشى غير از اين نبوده است
===شناخت از راه دانش تجربی===
جواب:
===شناخت بر اساس نظریه اهداف دین===
كثرت يك مصداق مانند ذبح با دست، موجب انصراف اطلاقات لفظ ذبح و مانند آن نمى‌شود.
==اهداف دین==
اشکال دوم:
=== تفاوت اهداف دین با نظریه مقاصد الشریعه===
اطلاقی در ادله ذبح وجود ندارد تا شامل ذبح توسط دستگاه شود ضمن اینکه  احتمال خصوصیت ذبح با دست هم می باشد
===آیات قرآن===
جواب:
===روایات===
وجهى براى تقييد ذبح با دخالت مستقيم دست نيست، بويژه در رواياتى كه موضوع حكم را عنوان «ذبح» يا «ذبيحه مسلمان» قرار داده است. بلكه در آيه «إلاّ ما ذكّيتم»  ـ اگر به معناى «ذبحتم» باشد ـ اطلاق وجود دارد. ..
===سازمان اهداف دین===
== اشتراط جنس ابزار ذبح و تطبیق بر آلات صنعتی ذبح ==
==مبانی نظری و عملی احکام==
در تیغه دستگاه ذبح بعضا از آهن ، استیل و یا از  فلزات دیگر استفاده می شود لذا لازم است جنس ابزار ذبح از منظر فقها بررسی گردد.
نکات کلی
اقوال در جنس تیغه ابزار ذبح
* آخرت‌محوری
1. شرط است ذبح به وسیله آهن باشد  مگر در حال ضرورت که به غیر آهن هم جایز است.  
* قراردادی بودن برخی از احکام مثل نکاح
2. ذبح با استیل در غیر ضرورت هم جایز است .
* جمع بین معنویت و امور روزمره
3. ذبح باید با وسیله تیزی که بریدن با آن متعارف است انجام شود و لازم نیست الزاما از جنس آهن باشد.  
* نظام حقوقی بر اساس حق و مصلحت عمومی نه صرفا حق. امکان تضییع حقوق (برای حفظ حقوق همه افراد باید بخشی از حقوق فردی را گرفت)
4. اغلب فقهای اهل سنت آهن بودن را شرط نمیدانند و ذبح با انواع فلزات حتی جنس چوب و نی یا شیشه را جایز میدانند به شرط اینکه رگ ها را قطع کند و خون بریزد.
*
برخی در اشتراط آهنی بودن آلت ذبح ادعای اجماع کرده اند.  که این اجماع را مدرکی دانسته و رد کرده اند. 
==پیوست‌ها==
 
===حقوق زن و برتری مردان===
[[سید محمود هاشمی شاهرودی]] مجموع روایات در این باب، را به چهار دسته تقسیم کرده اند  : دسته ای از ذبح به غیر آهن مطلقاً نهی می کنند.  برخی بر جواز ذبح به غیر آهن، مطلقاً دلالت دارد  دسته سوم روایاتی که بر جواز ذبح، به غیر آهن در صورتی که دسترسی به آن نداشته باشیم دلالت دارد دسته چهارم بر جواز ذبح به غیر از آهن در صورت اضطرار و ناچاری دلالت دارد.
===امکان تغییر احکام===
در مقابل عقیده مشهور، بر شرط بودن جنس آهن در ابزار ذبح، 2 دلیل گفته شده:
=== عناوین ثانویه===
1.منظور از «حدیده» در روایات، جنس آهن در برابر دیگر اجناس نیست بلکه مقصود، قطعه تیزی است که قابلیت ذبح و بریدن سریع را داشته باشد، مانند چاقو، شمشیر و کارد، خواه از آهن باشد یا نه. معنای عرفی و لغوی «حدیده» نیز همین است، بلکه شاید نامیدن آهن به حدید، به خاطر سختی و تیزی آن باشد و اگر در روایات، تفصیلی در ابزار ذبح باشد، باید مقصود تفاوت بین «حدیده» به معنایی که ذکر شد، یا غیر آن باشد، نه آهن و غیر آهن.
=== تزاحم احکام===
2.تفصیل بین صورت دسترسی به آهن و غیر آن را نمی توان با این روایات اثبات کرد؛ زیرا معنای این روایات، اعتبار بریده شدن رگها و بیرون آمدن متعارف خون در تحقق ذبح است. مقید بودن ذبح به غیر از «حدیده» به صورت اضطرار و یا نیافتن چاقو، برای این است که مبادا دو شرط (بریده شدن رگها و بیرون آمدن خون به حد متعارف) تحقق نیابد. زیرا ذبح با چیزهایی مانند عصا، چوب و نی و مانند اینها، در معرض چنین چیزی است.
== شرط استقبال قبله و تطبیق بر آلات صنعتی ذبح ==
از آنجا که در دستگاه‌ها روش‌های متفاوتی برای انجام ذبح وجود دارد بنابراین اقوال فقها در شرط استقبال را بیان میکنیم.
اقوال در استقبال قبله
قول اول : استقبال واجب است
غالب فقهای شیعه با استناد به روایات  استقبال را واجب میدانند ولی در چگونگی استقبال ذبیحه میان فقها اختلاف‌نظر است.
کیفیت تحقق استقبال
1. برخی از فقها استقبال تمام مقادیم( اندام جلویی) ذبیحه را لازم می‌دانند   
2. برخی از فقها استقبال مذبح( محل قطع رگ‌ها و جلو گردن) را کافی می‌دانند 
3. بعض دیگر میگویند که استقبال به هر صورت کفایت می‌کند و فرقی نمی‌کند ذبیح را طرف راست بخوابانید یا چپ چنان‌که صورت اخیر رواج دارد یا اساساً حیوان را نخوابانند بلکه مقادیم و جلوی بدنش را در حال ایستاده رو به قبله نمایند.  چراکه  اطلاق «ذبح به سوی قبله» نفی کننده این امور است. 
قول دوم : استقبال واجب نیست به فرض این که استقبال جلو بدن حیوان لازم باشد بدون شک خواباندن را نمی توان شرط دانست.
ادله
1. مقتضای عمومات قرآن کریم  و روایات معصومین (ع)  ، حلال بودن ذبیحه ای است که تمامی شرایط لازم، غیر از رو به قبله بودن در آن مراعات شده است.
2. با وجود ادله اجتهادی، جای تمسک به استصحاب(استصحاب عدم تذکیه) نیست.
قول سوم:استقبال مستحب است
فقهاي اهل سنت در اصل وجوب استقبال قبله در ذبيحه با فقهاي اماميه اختلاف‏ نظر داشته و آن را مستحب مي‏ دانند. 
==شرط ذکر نام خدا و تطبیق بر آلات صنعتی ذبح ==
اقوال
1. فقهای شیعه با استناد به صریح آیات قرآنی  و روایات اهل بیت  ،آوردن نام خداوند را هنگام ذبح یا نحر شرط کرده اند و در صورت تعمد بر ترک آن به حرمت ذبیحه فتوا داده اند. 
2. فقهای اهل سنت نیز تسمیه را واجب میدانند به غیر از شافعیه که آن را مستحب میدانند.
کیفیت تسمیه در ذبح صنعتی
1. زمان و شکل تسمیه
طبق نظر فقها گفتن نام خدا هنگام شروع فرآیند ذبح یعنی زمان زدن دکمه ی دستگاه صورت میگیرد.  اگر حیوان بسته شود تا پس از این ذبح گردد، وهنگام بستن، عملیات ذبح آغاز نشود، ذکر نام خدا هنگام بستن حیوان کفایت نمی کند. ولی اگر، اوّل حیوان را آماده می کنند، آن گاه با زدن کلید، دستگاه را روشن می کنند، و یا کارگر مسئولِ روشن کردن دستگاه، فردی غیر از کسی است که حیوان را می بندد کسی که آخرین کار را بر عهده دارد ذابح به شمار می آید و باید نام خدا را بر زبان آورد.
2. ذبح با دستگاه خودکار
اگر دستگاه روشن است و کارگران حیوان را می گیرند و به دستگاه می بندند، تابه طور خودکار عمل ذبح انجام پذیرد، ذابح کسی است که آخرین مرحله بستن حیوان به دست اوست و می توان عمل ذبح را به او نسبت داد. در این صورت ذکر نام خدا هنگام بستن هر حیوانی به دستگاه و یا قراردادن آن در محل ذبح کافی است، زیرا دراین هنگام است که ذبح آغاز می گردد و آیه شریفه «فَکلُوا مِمَّا ذُکرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیهِ. ..» بر آن صدق می کند.
3. ذابح متعدد
اگر آخرین بخش کار توسط چند نفر انجام می گیرد، در اجزا به تسمیه یکی از دو ذابح مسلمان در یک ذبح چند نظر وجود دارد
1. بعضی احتیاط و ادای تسمیه توسط همه ذابحان را اختیار نموده اند  در این خصوص صاحب جواهر می فرماید احوط و اقوی عدم کفایت است 
دلیل
1. در صورت نگفتن تسمیه توسط بعضی از ذابحان شک در صحت تزکیه وجود داشته و اصالت عدم تذکیه جریان یافته و احتیاط ضروری خواهد بود
2. تسمیه ی توسط یکی از ذابح ها را کافی است. 
ادله
1. اطلاق دلیل مقتضی کفایت است لذا با تسمیه یک نفر ذکر نام خدا مصداق می یابد و مانعی از جواز اکتفا به آن به نظر نمی رسد
2. تمامی این افراد، در انجام ذبح، همکاری دارند و هیچ یک بیگانه از ذبح شمرده نمی شوند و با گفتن یک نفر عنوان «ذکر نام خدا به هنگام ذبح» محقق می شود.
4. تسمیه توسط ضبط صوت
در خصوص پخش نام خدا به وسیله ضبط صوت، 2 نظر وجود دارد
1. تسمیه با زبان شرط نشده است بنابراین اگر ذابح حیوان را برای ذبح آماده نموده و برای مثال دستگاه ضبط صوتی را روشن نماید دستگاه نام خدا ببرد و حیوان را ذبح کند  به نحوی که با این امر قصد حصول تسمیه بر ذبیحه نماید مانعی ندارد اما سزاوار است در این امر احتیاط شود. 
دلیل
1.به هنگام ذبح صدور تسمیه با لفظ مدخلیت ندارد و تسمیه به هنگام ذبح محقق گردیده بازگشت مسئله در اینجا به خصوص تحقق عرفی تسمیه می باشد از این رو در این مقام لفظ خصوصیتی ندارد. 
2. دستگاه ضبط صوت وسیله ای برای ذابح است چنانکه اگر کسی با ضبط صوت نسبت به دیگری مرتکب قذف شود عرفا قذف مستند به او خواهد بود و ادعای تعدد صحت استناد را منتفی نمی کند لذا می توان گفت ذابح به شرط تسمیه را رعایت کرده است
2. نوشتن نام خدا، بر روی دستگاه، یا پخش آن به وسیله ضبط صوت، کافی نیست. 
دلیل
1. ادله تزکیه و لزوم شرطیت ظهور در اتحاد ذابح و تسمیه گوینده دارند از همین جهت  فقها  تعدد ذابح و تسمیه گوینده را نپذیرفته‌اند. 
2. توجه و قصد در تسمیه لازم است  در حصول تسمیه معتبر که بدون قصد ذبح باشد شک وجود دارد و این مورد اصالت عدم تذکیه است .
5. تسمیه واحد و مذبوح متعدد
آیا هنگام راه اندازی دستگاه، می توان به یک بار ذکر نام خدا مثلا برای تمام مرغهای موجود روی نوار نقّاله بسنده کرد، یا باید ذکر نام خدا را تا پایان یافتن نوار و ذبح تمامی حیوانات تکرار نمود؟
در این مسئله میان دو صورت دفعی بودن ذبح  وتدریجی بودن آن تفصیل وجود دارد
اقوال
1. مطلق
بعضی به طور مطلق چه در فرض دفعی بودن و چه تدریجی بودن یک تسمیه را در مذبوح متعدد کافی میدانند ودراثبات نظر خود گفته اند راه اندازی دستگاه در نظر عرف، آغاز ذبح همه حیوانهایی است که در آن قراردارند. اگر ذبح کننده به قصد ذبح همه حیوان های موجود در دستگاه، آن را روشن کند و نام خدا را به همین منظور بر زبان آورد، در واقع بر همه آنها نام خدا گفته شده است و مصداق «.. ممّا ذُکر اسم اللَّه علیه»  و «ما اهلّ به للّه» قرار گرفته اند.
2. تفصیل
1. برخی از فقها در صورتی که ذبح یک جا باشد یک تسمیه برای همگی را کافی میدانند. 
2. اگر دستگاه طوری باشد که حیوانات متعددی به تناوب و با فاصله و ترتیب ذبح بشوند 2 نظر وجود دارد
1. بعضی قائل به عدم کفایت یک تسمیه شده اند 
2. بعضی در حالت ذبح تدریجی صدق عرفی بردن نام خدا بر ذبیحه یا قریب بودن ذبح ها را شرط کفایت یک تسمیه میدانند. 
 
 
==مسئله ی حیات==
یکی از موارد قابل بررسی در ذبح صنعتی، بیهوش کردن حیوان قبل از ذبح است با توجه به اینکه ممکن است شک در حیات بعد از  بیهوشی حیوان یا فاصله میان زمان بیهوشی و ذبح حیوان،  با اصل لزوم استقرار حیات قبل از ذبح یا  حرکت ذبیحه بعد از ذبح  ،که یکی از شروط ذبح شرعی بنابر اختلاف نظر فقها ، منافات داشته باشد به همین دلیل به این مبحث می پردازیم.
طبق نظر فقها حیوانی که قبل از ذبح شوک داده ‌شود ممکن است 3حالت داشته باشد
1. شوک الکتریکی داده شود و سپس قبل از مرگش با در نظر گرفتن احکام شرعی ذبح شود پس گوشتش حلال میباشد. 
2. شوک الکتریکی داده شود ولی قبل از ذبح کشته شده باشد در اینصورت گوشتش حرام می باشد اگرچه ذبح نیز بشود. 
3. اگر معلوم نشود که آیا حیوان توسط شوک الکتریکی مرده است یا نه به عبارتی شک در حیات حیوان قبل از ذبح شود بازگشت بحث به اختلاف نظر در مبحث شرط استقرار حیات در ذبیحه و علائم اثبات استقرار حیات است.
اقوال
1. فقهایی هستند که استقرار حیات را شرط میدانند
ادله
1. حیوانی که حیات مستقر ندارد به منزله میته بوده و ذبح آن صحیح نمی باشد، زیرا موضوع ذبح، حیوان زنده است 
2. مرگ حیوانی که حیات مستقر ندارد، مستند به ذبح نخواهد بود، زیرا به فرض عدم ذبح، مرگ آن حتمی است. 
3. ادله ذبح از حیوانی که حیات مستقر ندارد، منصرف است و اطلاقات کتاب و سنت، اختصاص به صحت و درستی تذکیه حیوانی دارند که حیاتش مستقر می باشد. 
البته در مفهوم استقرار حیات، از سوی فقهائی که آن را شرط دانسته اند، از حیث معنا و علایم آن، اختلاف نظر وجود دارد.
الف. برخی استقرار حیات را به معنای امکان زنده ماندن دست کم یک یا دو روز می دانند.
ب. برخی دیگر، استقرار حیات را به معنای زدن پلک و حرکت پا و دم دانسته اند.
ج. برخی از فقها علامت استقرار حیات را زنده ماندن دست کم نصف روز دانسته اند. 
لذا در شک در حیات حیوان بعد از بیهوشی طبق نظر فقیه مد نظر در مسئله ی استقرار حیات می توان توجه کرد.
2. فقهایی که  قائل به عدم اشتراط استقرار حیات قبل از ذبح شده اند. 
ایشان داشتن اصل حیات را لازم دانسته اند و حرکت بعد از ذبح ولو مختصر را کاشف از چنین حیاتی میدانند. حتی بعضا حرکت مختصر ذبیحه را کافی میدانند ولو خونی خارج نشود.  لذا اگر حیوانی که بیهوش شده ذبح شود و طبق این مبانی حیات ثابت شود حلال است.
ادله
1. با ملاحظه نصوص و مطلقات قرآنی  و روایی  و دلالت واضح آنها بر اشتراط اصل حیات در ذبیحه، جای شکی باقی نمی ماند که استقرار حیات، شرط حلّیت ذبیحه نمی باشد،
2. اصل حرمت که بعضا مستمسک قائلین به اشتراط قرار گرفته است، در موارد وجود اصول لفظی و ظهور اطلاقات قرآنی و روایی، جریان نمی یابد و اساسا اگر در شرط بودن چیزی در ذبح شرعی شک شود، با اصل لفظی (اطلاق آیات و روایات) می توان آن را نفی نمود.
در بحق استقرار حیات میان فقهای اهل سنت بین لزوم استقرار حیات  یا عدم لزوم  یا شیوه ی احراز آن  اختلاف وجود دارد.
 
 
==پانویس==
{{پانویس}}
 
 
 
 
==منابع==
1. ادیبی مهر،محمد،بررسی مبانی لزوم استقرار حیات در ذبح با دستگاه های مدرن، فصلنامه فقه و مبانی حقوق، شماره 3 و 4 ، پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه ، https://hawzah.net/fa/Default\hd'hi، 1389.
2. الزّحیلی، وهبة، الفقه الاسلامی و ادلّته، چاپ چهارم، دمشق، دارالفکر، 1418 ق.
3. اردبیلی (مقدس)، مولی احمد، مجمع الفائده و البرهان، چاپ اول، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1414 ق.
4. اصغری صحت، محمد حسین، روشهای مختلف کشتار گاو، پایان نامه دکتری، دانشکده دامپزشکی تهران.
5. الطباطبائي ، سید علی بن محمد، ریاض المسائل فی بیان الاحکام بالدلائل، دفتر انتشارات اسلامی،1412ق.
6. اصفهانی، سید ابوالحسن، وسیلة النجاة، قم، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى،1380.
7. بهرامی خوشکار،محمد- محمدی،محمد حسین، بررسی مباحث نوظهور در ذبح شرعی با ابزار جدید، فصلنامه علمی پژوهشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال سوم شماره ۸ و ۹ تابستان و پاییز ۱۳۹۰.
8. ثاقبی، سید ابراهیم، زنجیره کشتار گاو در کشتارگاه جدید تهران، پایان نامه دکتری، دانشکده دامپزشکی تهران.
9. جزائرى شوشترى مروج ،سید محمد جعفر،منتهى الدراية في توضيح الكفاية ،انتشارات دار الكتاب جزايرى،1415ق.
10. حسینی خامنه ای ،سید علی،منتخب الاحکام، بقیه العتره،1393.
11. حسینی خامنه ای،استفتائات صید، ذبح و شکار حیوانات ، KHAMENEI.IR.
12. حرعاملی،محمد بن حسن،الوسائل الشيعه الی تحصیل مسائل الشریعه،بیروت،دارالاحیاء التراث العربی.
13. حلّی (محقق)، جعفر، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، چاپ اول، نجف، مطبعة الآداب، 1389 ق.
14. حلی(علامه) ،حسن بن یوسف، قواعد الاحکام،قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه مموسسه نشر اسلامی ،1413 ق.
15. جامع المسائل، مرکز پاسخگویی به احکام شرعی و مسائل فقهی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، http://makarem.ir/ahkam/en/home/index
16. رحمانی،محمد،پژوهشی تطبیقی در احکام فقهی ذبح،تهران،مرکز مطالعات جهاد سازندگی،1377.
17. رسولی، محمد رضا، مقایسه بهداشتی کشتارگاه قدیم و جدید بندر امام خمینی، پایان نامه دکتری، دانشکده دامپزشکی تهران.
18. سایت نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی زنجان.
19. سایت رسمی دفتر آیت الله سید علی سیستانی  https://www.sistani.org/static/i/gray-header-persian1407859979.jpg
20. شيخ طوسى، ابوجعفر محمد بن حسن ،التهذیب الاحکام فی شرح المقنعه،تهران دارالکتب الاسلامیه،1365.
21. شیخ طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن ،تهذیب الأحکام،تهران،دارالکتب الاسلامیه،1365.
22. ------، ابوجعفر محمد بن حسن ،نهايه فی مجرد الفقه و الفتاوی، چاپ اول،بیروت،دارالکتاب،1390ق.
23. ------، ابوجعفر محمد بن حسن ، مبسوط.فی فقه الامامیه،تهران،مکتبه مرتضویه.
24. صافی گلپایگانی ،لطف الله ،استفتائات، قم، موسسه انتشارات حضرت معصومه سلام الله عليها،1380.
25. عاملی، زین الدین، الروضة البهیّة فی شرح اللمعة الدمشقیّة، چاپ اول، تعلیق سید محمد کلانتر، بیروت، دارالعلم الاسلامی، 1388ق.
26. --------،مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام، چاپ اول، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیة، 1417 ق.
27. عبیری،عبدالحمید،الصیدوالذباحه فی الشریعه الاسلامیه،چاپ اول،بغداد،دارلرساله (بی تا).
28. عیّاش ،محمدبن مسعود،با تصحیح سید هاشم رسول محلاتى ،تفسیر عیّاشی ، تهران، مكتبه الاسلامیه: ۱۳۸۲.
29. عاشور،احمد عیسی، فقه آسان در مذهب امام شافعی،احسان،1393 ش.
30. فضل الله،سید محمد حسین ،الصید و الذباحه،بیروت،چاپ اول،دارالملاک،9141ه ق.
31. فاضل لنکرانی،محمد،جامع المسائل،قم،امیر،1383.
32. کلینی رازی، شیخ محمد، الفروع من الکافی، قم، مؤسسة دارالکتب الاسلامیة، 1375 ق.
33. کاظمی خراسانی، محمدعلی ،قم،فوائدالاصول مؤسسة النشر الإسلامي،1376 ش
34. مروارید،علی اصغر،سلسله الينابيع الفقهيه چاپ اول،(بی جا بی نا)، 1410 ق.
35. مقدس اردبیلى ،مولی احمد،مجمع الفائده و البرهان ،چاپ اول،قم،موسسه نشر اسلامیف1414ق.
36. مجلسی، شیخ محمد باقر، بحارالانوار، چاپ اول، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1375 ش.
37. مكارم شيرازى ،ناصر،استفتاءات جديد مکارم شیرازی ،قم،مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، 1427 ه. ق‌
38. موسوی خمینی،سیدروح الله،تحریرالوسیله، ترجمه های موسسه و جامعه مدرسین ، نشرالکترونیک موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی ره.
39. معین، محمد، فرهنگ معین، چاپ دهم، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1375 ش.
40. موسوی خوئی، سید ابوالقاسم، منهاج الصالحین، چاپ پنجم، قم المطبعة العلمیة، 1395 ق.
41. وحید خراسانی،حسین، سایت رسمی آیت الله وحید خراسانی  http://media.wahidkhorasani.com/Data/Images/4/1bbb5b9d-006a-4efc-8da6-7f1544f3dd03.jpg
42. نجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، چاپ هفتم، دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1981 ق.
43. هاشمی خمینی، محمدحسن بنی ، اصولی، احسان، توضيح المسائل مراجع، مطابق با فتاواي دوازده نفر از مراجع معظم تقليد، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،1392.
44. هاشمی شاهرودی، سید محمود، ذبح با دستگاههای جدید و پیشرفته ، قم، فصلنامه فقه اهل بيت،از صفحه 37 تا 99 ،شماره 1، بهار 1374 .

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۵۰

کلیات

احکام چیست

  • جایگاه احکام در منظومه دین
  • تفاوت فقه و حقوق با اخلاق و عرفان

تقسیمات احکام

  • فردی/ اجتماعی
  • عبادی/ معاملی
  • اقتصادی/ سیاسی/....
  • خانواده
  • زن و مرد
  • الزامی/ غیر الزامی

نظام‌مندی احکام

ملاک‌مندی احکام

اثبات گزاف‌نبودن احکام بر اساس مبنای عدلیه و هدفمندی خلقت و نصوص دینی

فلسفه احکام

تبعیت احکام از مصالح و مفاسد

امکان شناخت فلسفه احکام

شناخت از راه متون دینی

شناخت از راه دانش تجربی

شناخت بر اساس نظریه اهداف دین

اهداف دین

تفاوت اهداف دین با نظریه مقاصد الشریعه

آیات قرآن

روایات

سازمان اهداف دین

مبانی نظری و عملی احکام

نکات کلی

  • آخرت‌محوری
  • قراردادی بودن برخی از احکام مثل نکاح
  • جمع بین معنویت و امور روزمره
  • نظام حقوقی بر اساس حق و مصلحت عمومی نه صرفا حق. امکان تضییع حقوق (برای حفظ حقوق همه افراد باید بخشی از حقوق فردی را گرفت)

پیوست‌ها

حقوق زن و برتری مردان

امکان تغییر احکام

عناوین ثانویه

تزاحم احکام