تغییر جنسیت آری یا نه؟ (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۵۴: خط ۵۴:


===ساختار کتاب===
===ساختار کتاب===
کتاب تغییر جنسیت آری یا نه؟ از سه بخش تشکیل یافته است: ۱. اطلاعات علمی و پایه درباره جنسیت (ص۱۵)، دوم. تغییر جنسیت (ص۲۷) و ۳. نشانه‌های تغییر جنسیت در افراد خنثی و تشخیص خنثای مشکله از غیرمشکله (ص۶۷).
کتاب تغییر جنسیت آری یا نه؟ از سه بخش تشکیل یافته است: یکم: اطلاعات علمی و پایه درباره جنسیت (ص۱۵)، دوم: تغییر جنسیت (ص۲۷) و سوم: نشانه‌های تغییر جنسیت در افراد خنثی و تشخیص خنثای مشکله از غیرمشکله (ص۶۷).


مؤلف در بخش اول، نخست برای موضوع‌شناسی بحث، اطلاعاتی کلی و پایه پیرامون چیستی جنسیت و تغییر آن ارائه کرده و از برخی موضوعات تحت عنوان «جنسیت و نشانه‌های آن» (ص۱۷)، «هویت جنسی و اختلالات آن» (ص۲۰)، «اختلالات جنسیتی» (ص۲۳)، «ناهنجاری‌های کروموزومی» (ص۲۳) و «ناهنجاری‌های هورمونی و ابهام در آلت تناسلی» (ص۲۴) سخن رانده است.
مؤلف در بخش اول، نخست برای موضوع‌شناسی بحث، اطلاعاتی کلی و پایه پیرامون چیستی جنسیت و تغییر آن ارائه کرده و از برخی موضوعات تحت عنوان «جنسیت و نشانه‌های آن» (ص۱۷)، «هویت جنسی و اختلالات آن» (ص۲۰)، «اختلالات جنسیتی» (ص۲۳)، «ناهنجاری‌های کروموزومی» (ص۲۳) و «ناهنجاری‌های هورمونی و ابهام در آلت تناسلی» (ص۲۴) سخن رانده است.
خط ۱۳۳: خط ۱۳۳:
درباره حرمت رابطه جنسی و ترتب حدّ و تعزیر نیز به نظر مؤلف از آنجا که حداقل یک طرف این عمل عضوی زائد است، حکم زنا یا لواط بر آن بار نمی‌شود؛ اما  قابلیت تعزیر را دارا است. از نظر نویسنده هم‌چنین بعید نیست که آمیزش زنی که تغییر جنسیت داده و به ظاهر مرد شده با زن دیگری که جنسش حقیقی است حکم مساحقه داشته باشد.(ص۵۹) نویسنده به این فرض که مردی با مرد دیگری که تغییر جنسیت داده و زن شده از طریق دبر آمیزش کند توجه نکرده و حکم آن را بیان نکرده است.  
درباره حرمت رابطه جنسی و ترتب حدّ و تعزیر نیز به نظر مؤلف از آنجا که حداقل یک طرف این عمل عضوی زائد است، حکم زنا یا لواط بر آن بار نمی‌شود؛ اما  قابلیت تعزیر را دارا است. از نظر نویسنده هم‌چنین بعید نیست که آمیزش زنی که تغییر جنسیت داده و به ظاهر مرد شده با زن دیگری که جنسش حقیقی است حکم مساحقه داشته باشد.(ص۵۹) نویسنده به این فرض که مردی با مرد دیگری که تغییر جنسیت داده و زن شده از طریق دبر آمیزش کند توجه نکرده و حکم آن را بیان نکرده است.  


==منابع==
 
* ابن بابویه، شیخ صدوق محمد‌بن‌علی‌بن‌بابویه، الخصال، مصحح: غفاری، علی اکبر، جامعه مدرسین، قم – ایران، چاپ اول، ۱۳۶۲ش.
 
* ابن بابویه، شیخ صدوق محمد‌بن‌علی‌بن‌بابویه، من لا يحضره الفقيه، مصحح: غفاری، علی اکبر، موسسة النشر الاسلامی، قم – ایران، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.
[[رده:مقالات کتاب‌شناسی]]
* حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البيت (عليهم السلام) لإحياء التراث، ۱۴۱۴ق.
* كلينى، محمد‌بن‌يعقوب، الکافی، مصحح: غفاری، علی اکبر و آخوندی، محمد، ناشر: دار الكتب الاسلامية، قم – ایران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.
* مجلسى، محمد‌باقر‌‌بن‌‌محمد‌تقى، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار علیهم السلام، ناشر: دار احیاء التراث العربی، بیروت – ایران، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق.
* مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، کنگره شیخ مفید، قم - ایران، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.
* نورى، حسين‌بن‌محمدتقى، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، مؤسسة آل‌البيت (عليهم‌السلام)، قم – ایران، چاپ اول، ۱۴۰۸ق.