۳٬۵۸۶
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز (added Category:مقالات کتابشناسی using HotCat) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
=== کاشت اعضای تناسلی === | === کاشت اعضای تناسلی === | ||
بنابر نظر مؤلف کاشت اعضای تناسلی از منظر فقهی مشکلی برای بارداری پس از آن ایجاد نکرده و اگر پس از کاشت عضو تناسلی بارداری حاصل شود، حکم بارداری مشروع را دارد. این حکم مختص زن یا مرد نیست و کاشت عضو تناسلی در بدن هردو را شامل میشود.(ص۱۳۳) | بنابر نظر مؤلف [[کاشت اعضای تناسلی]] از منظر فقهی مشکلی برای بارداری پس از آن ایجاد نکرده و اگر پس از کاشت عضو تناسلی بارداری حاصل شود، حکم بارداری مشروع را دارد. این حکم مختص زن یا مرد نیست و کاشت عضو تناسلی در بدن هردو را شامل میشود.(ص۱۳۳) | ||
== محرمات مرتبط با باروری مصنوعی == | == محرمات مرتبط با باروری مصنوعی == | ||
خط ۵۱: | خط ۵۱: | ||
=== انتساب و فرزندخواندگی === | === انتساب و فرزندخواندگی === | ||
در خصوص انتساب از طرف پدر، سید محسن حکیم بر آن است که از منظر فقهی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی به صاحب اسپرم انتساب ندارد بلکه تنها متعلق به مادر است.(ص ۴۱۲) اما از نگاه نویسنده این سخن و دلایل آن قابل نقد است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، از طرف پدر به صاحب اسپرم یا سلول بنیادی که تخمک بهوسیله آن بارور شده تعلق دارد.(ص۴۱۷ و ص۴۲۱) در خصوص انتساب از طرف مادر، به لحاظ عرف و لُغت عنوان مادر بر صاحب رحِم که فرزند را به دنیا آورده اطلاق میگردد.(ص ۴۴۰) به لحاظ فقهی نیز قویترین احتمال، انتساب فرزند به صاحب رحم است.(ص ۴۵۰) در هر صورت اگر نسب فرزند معلوم نباشد، از نگاه فقهی فرزندخواندگی نامعتبر است و آثار و لوازم شرعی والد و فرزند بر آن مترتّب نمیشود.(ص ۴۶۶) | در خصوص انتساب از طرف پدر، سید محسن حکیم بر آن است که از منظر فقهی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی به صاحب اسپرم انتساب ندارد بلکه تنها متعلق به مادر است.(ص ۴۱۲) اما از نگاه نویسنده این سخن و دلایل آن قابل نقد است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، از طرف پدر به صاحب اسپرم یا سلول بنیادی که تخمک بهوسیله آن بارور شده تعلق دارد.(ص۴۱۷ و ص۴۲۱) در خصوص انتساب از طرف مادر، به لحاظ عرف و لُغت عنوان مادر بر صاحب رحِم که فرزند را به دنیا آورده اطلاق میگردد.(ص ۴۴۰) به لحاظ فقهی نیز قویترین احتمال، انتساب فرزند به صاحب رحم است.(ص ۴۵۰) در هر صورت اگر نسب فرزند معلوم نباشد، از نگاه فقهی [[فرزندخواندگی]] نامعتبر است و آثار و لوازم شرعی والد و فرزند بر آن مترتّب نمیشود.(ص ۴۶۶) | ||
=== ارث و احکام رضاع === | === ارث و احکام رضاع === | ||
خط ۶۰: | خط ۶۰: | ||
[[رده:کتابهای فقه پزشکی به زبان عربی]] | [[رده:کتابهای فقه پزشکی به زبان عربی]] | ||
[[رده:مقالات کتابشناسی]] |