وسائل الانجاب الصناعیة (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{نویسنده
 
|نویسنده = هیئت تحریریه دانشنامه
|گردآوری =
}}
{{جعبه اطلاعات کتاب
{{جعبه اطلاعات کتاب
| عنوان = وسائل الانجاب الصناعیة
| عنوان = وسائل الانجاب الصناعیة
خط ۱۷: خط ۱۴:
| تاریخ نشر = ۲۰۰۷م
| تاریخ نشر = ۲۰۰۷م
| نوبت چاپ = دوم}}
| نوبت چاپ = دوم}}
'''وسائل الإنجاب الصناعیة''' کتابی است نوشته سید محمدرضا سیستانی که در سه فصل به بررسی فقهی روش‌های تلقیح مصنوعی و احکام و آثار فقهی مرتبط با آن پرداخته است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا چالش‌های فقهی پیش روی تلقیح مصنوعی را برطرف نموده و اشکالات مطرح شده در خصوص جواز تلقیح مصنوعی یا پیامدهای حاصل از آن را با بیان اجتهادی پاسخ دهد. وی پس از بررسی دلایل مطرح شده برای اثبات حرمت تلقیح مصنوعی بیان می‌دارد که از میان روش‌های مختلف تلقیح مصنوعی تنها تلقیح تخمک با اسپرم یا سلول بنیادی مرد اجنبی حرام است و برای اثبات حرمت به ارتکاز متشرعه استدلال می‌کند. همچنین این حکم صرفاً تکلیفی است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، همواره حکم فرزند مشروع را دارد. سید محمدرضا سیستانی فرزند آیت‌الله سید علی سیستانی، و از اساتید مطرح فقه و اصول در حوزه علمیه نجف است. این کتاب از آثار پیشگام و مهم در بررسی فقهی تلقیح مصنوعی است که در سال ۲۰۰۷م توسط انتشارات دار المؤرّخ العربی در بیروت منتشر گردیده است.
'''وسائل الإنجاب الصناعیة''' کتابی است نوشته سید محمدرضا سیستانی که در سه فصل به بررسی فقهی روش‌های تلقیح مصنوعی و احکام و آثار فقهی مرتبط با آن پرداخته است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا چالش‌های فقهی پیش روی تلقیح مصنوعی را برطرف نموده و اشکالات مطرح شده در خصوص جواز [[تلقیح مصنوعی]] یا پیامدهای حاصل از آن را با بیان اجتهادی پاسخ دهد. وی پس از بررسی دلایل مطرح شده برای اثبات حرمت تلقیح مصنوعی بیان می‌دارد که از میان روش‌های مختلف تلقیح مصنوعی تنها تلقیح تخمک با اسپرم یا سلول بنیادی مرد اجنبی حرام است و برای اثبات حرمت به ارتکاز متشرعه استدلال می‌کند. همچنین این حکم صرفاً تکلیفی است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، همواره حکم فرزند مشروع را دارد. سید محمدرضا سیستانی فرزند آیت‌الله سید علی سیستانی، و از اساتید مطرح فقه و اصول در حوزه علمیه نجف است. این کتاب از آثار پیشگام و مهم در بررسی فقهی تلقیح مصنوعی است که در سال ۲۰۰۷م توسط انتشارات دار المؤرّخ العربی در بیروت منتشر گردیده است.


== معرفی اجمالی کتاب ==
== معرفی اجمالی کتاب ==
خط ۴۱: خط ۳۸:


=== کاشت اعضای تناسلی ===
=== کاشت اعضای تناسلی ===
بنابر نظر مؤلف کاشت اعضای تناسلی از منظر فقهی مشکلی برای بارداری پس از آن ایجاد نکرده و اگر پس از کاشت عضو تناسلی بارداری حاصل شود، حکم بارداری مشروع را دارد. این حکم مختص زن یا مرد نیست و کاشت عضو تناسلی در بدن هردو را شامل می‌شود.(ص۱۳۳)
بنابر نظر مؤلف [[کاشت اعضای تناسلی]] از منظر فقهی مشکلی برای بارداری پس از آن ایجاد نکرده و اگر پس از کاشت عضو تناسلی بارداری حاصل شود، حکم بارداری مشروع را دارد. این حکم مختص زن یا مرد نیست و کاشت عضو تناسلی در بدن هردو را شامل می‌شود.(ص۱۳۳)


== محرمات مرتبط با باروری مصنوعی ==
== محرمات مرتبط با باروری مصنوعی ==
خط ۵۴: خط ۵۱:


=== انتساب و فرزندخواندگی ===
=== انتساب و فرزندخواندگی ===
در خصوص انتساب از طرف پدر، سید محسن حکیم بر آن است که از منظر فقهی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی به صاحب اسپرم انتساب ندارد بلکه تنها متعلق به مادر است.(ص ۴۱۲) اما از نگاه نویسنده این سخن و دلایل آن قابل نقد است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، از طرف پدر به صاحب اسپرم یا سلول بنیادی که تخمک به‌وسیله آن بارور شده تعلق دارد.(ص۴۱۷ و ص۴۲۱) در خصوص انتساب از طرف مادر، به لحاظ عرف و لُغت عنوان مادر بر صاحب رحِم که فرزند را به دنیا آورده اطلاق می‌گردد.(ص ۴۴۰) به لحاظ فقهی نیز قوی‌ترین احتمال، انتساب فرزند به صاحب رحم است.(ص ۴۵۰) در هر صورت اگر نسب فرزند معلوم نباشد، از نگاه فقهی فرزندخواندگی نامعتبر است و آثار و لوازم شرعی والد و فرزند بر آن مترتّب نمی‌شود.(ص ۴۶۶)
در خصوص انتساب از طرف پدر، سید محسن حکیم بر آن است که از منظر فقهی فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی به صاحب اسپرم انتساب ندارد بلکه تنها متعلق به مادر است.(ص ۴۱۲) اما از نگاه نویسنده این سخن و دلایل آن قابل نقد است و فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی، از طرف پدر به صاحب اسپرم یا سلول بنیادی که تخمک به‌وسیله آن بارور شده تعلق دارد.(ص۴۱۷ و ص۴۲۱) در خصوص انتساب از طرف مادر، به لحاظ عرف و لُغت عنوان مادر بر صاحب رحِم که فرزند را به دنیا آورده اطلاق می‌گردد.(ص ۴۴۰) به لحاظ فقهی نیز قوی‌ترین احتمال، انتساب فرزند به صاحب رحم است.(ص ۴۵۰) در هر صورت اگر نسب فرزند معلوم نباشد، از نگاه فقهی [[فرزندخواندگی]] نامعتبر است و آثار و لوازم شرعی والد و فرزند بر آن مترتّب نمی‌شود.(ص ۴۶۶)


=== ارث و احکام رضاع ===
=== ارث و احکام رضاع ===
خط ۶۳: خط ۶۰:


[[رده:کتاب‌‌های فقه پزشکی به زبان عربی]]
[[رده:کتاب‌‌های فقه پزشکی به زبان عربی]]
[[رده:مقالات کتاب‌شناسی]]