۳٬۵۸۶
ویرایش
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) برچسب: برگرداندهشده |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز (added Category:مقالات کتابشناسی using HotCat) |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۵۱: | خط ۵۱: | ||
===جلد اول=== | ===جلد اول=== | ||
در جلد اول پس از مقدمه، نویسنده در پیشگفتار به تعریف | در جلد اول پس از مقدمه، نویسنده در پیشگفتار به تعریف فقه، گستردگی و پویایی آن پرداخته است. وی در ادامه [[فقه پزشکی]] را تبیین و تعریف کرده است. این بخش با توضیحی درباره دانشنامه و شیوهنامه نگارش به اتمام رسیده است. قاسمی در ادامه به قواعدی اشاره میکند که در فقه پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. این قواعد عبارتند از: | ||
[[قاعده اتلاف]]، [[قاعده تسبیب]]، [[قاعده احسان]]، [[قاعده اذن]]، [[قاعده ضمان]]، [[قاعده غرور]]، [[قاعده فراش]]، [[قاعده نفی حرج]]، [[قاعده لاضرر]]. | [[قاعده اتلاف]]، [[قاعده تسبیب]]، [[قاعده احسان]]، [[قاعده اذن]]، [[قاعده ضمان]]، [[قاعده غرور]]، [[قاعده فراش]]، [[قاعده نفی حرج]]، [[قاعده لاضرر]]. | ||
خط ۶۶: | خط ۶۶: | ||
مسائلی که نویسنده در این جلد مورد بررسی قرار داده شامل این عناوین است: | مسائلی که نویسنده در این جلد مورد بررسی قرار داده شامل این عناوین است: | ||
[[ضمان و مسئولیت پزشکی]]، عده زنان فاقد رحم، [[عقیمسازی]]، [[عیوب موجب فسخ نکاح]]، [[کالبدشکافی]]، [[کاهش جنین]]، [[مرگ از روی ترحم]] ( | [[ضمان و مسئولیت پزشکی]]، عده زنان فاقد رحم، [[عقیمسازی]]، [[عیوب موجب فسخ نکاح]]، [[کالبدشکافی]]، [[کاهش جنین]]، [[مرگ از روی ترحم]](آتانازی)، [[مرگ مغزی]]، [[معاینه پزشکی از جنس مخالف]]، یائسگی. | ||
==مسائل== | ==مسائل== | ||
خط ۱۷۷: | خط ۱۷۷: | ||
=== مرگ از روی ترحم (اتانازی) === | === مرگ از روی ترحم (اتانازی) === | ||
قاسمی در مسئله مرگ از روی ترحم | قاسمی در مسئله مرگ از روی ترحم[[اتانازی|(اتانازی)]] بر آن است که همه فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که عمل اتانازی حرام و دارای پیامد است.(ج۳، ص۳۰۵) | ||
وی درباره حکم تکلیفی آتانازی مدعی است که پایان دادن به حیات هر انسانی به هر دلیلی که باشد حرمت دارد و هیچ مخصصی برای خروج از اطلاقات و عمومات حرمت قتل نفس وجود ندارد. صرف اذن مقتول نیز نمیتواند سبب تقیید اطلاقات و تخصیص عمومات مذکور شود.(ج۳، ص۳۰۹) | وی درباره حکم تکلیفی آتانازی مدعی است که پایان دادن به حیات هر انسانی به هر دلیلی که باشد حرمت دارد و هیچ مخصصی برای خروج از اطلاقات و عمومات حرمت قتل نفس وجود ندارد. صرف اذن مقتول نیز نمیتواند سبب تقیید اطلاقات و تخصیص عمومات مذکور شود.(ج۳، ص۳۰۹) | ||
نویسنده در مسئله حکم وضعی اتانازی بر آن است که اسقاط حق قصاص و دیه ثابت | نویسنده در مسئله حکم وضعی اتانازی بر آن است که اسقاط حق قصاص و دیه ثابت نیست.(ج۳، ص۳۱۰) زیرا این حق پیش از قتل وجود نداشته است که مقتول بتواند آن را پس از قتل با اذن خود ساقط کند و اگر پزشک چنین کاری را انجام دهد حق قصاص و دیه برای ولی مریض ثابت است.(ج۳، ص۳۱۴) | ||
===مرگ مغزی=== | ===مرگ مغزی=== | ||
خط ۱۹۸: | خط ۱۹۸: | ||
[[رده:کتابهای فقه پزشکی به زبان فارسی]] | [[رده:کتابهای فقه پزشکی به زبان فارسی]] | ||
[[رده:کتابهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)]] | [[رده:کتابهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)]] | ||
[[رده:مقالات کتابشناسی]] |