۲٬۶۴۵
ویرایش
(←آیات) |
|||
خط ۱۰۵: | خط ۱۰۵: | ||
داوود فیرحی آیات قرآن در زمینه جنگ و صلح را به دو دسته تقسیم میکند. برخی دلالت بر جنگ به صورت اطلاق دارند و برخی مقید به شرط تهاجم و پیدایش فتنه هستند. در این قسمت از مفسران و صاحب نظران شیعه به تفصیل مطالب نقل شده است که دلالت بر اصالة صلح در قرآن میکند. فیرحی معتقد است امامت محور بودن شیعه، فهم آنان در برداشت از قرآن را با اهل سنت متفاوت کرده است. | داوود فیرحی آیات قرآن در زمینه جنگ و صلح را به دو دسته تقسیم میکند. برخی دلالت بر جنگ به صورت اطلاق دارند و برخی مقید به شرط تهاجم و پیدایش فتنه هستند. در این قسمت از مفسران و صاحب نظران شیعه به تفصیل مطالب نقل شده است که دلالت بر اصالة صلح در قرآن میکند. فیرحی معتقد است امامت محور بودن شیعه، فهم آنان در برداشت از قرآن را با اهل سنت متفاوت کرده است. | ||
ابوالحسن حسنی در بحث از آیات، آیه | ابوالحسن حسنی در بحث از آیات، دلالت آیه حرمت اسراف در قتل (۳۳ اسراء)، آیات حرمت قتل به ناحق ( ۳۲ مائده و ۶۹ فرقان) و آیه حرمت نابودی حرث و نسل (۲۰۵ بقره) را بر حرمت ساخت و کاربست این سلاحها کافی میداند. ایشان آیات وجوب اعداد و جواز مقابله به مثل را بیان و تلاش میکند به آنها پاسخ دهد. | ||
آیات سعی بر فساد (بقره - ۲۰۵)، نفی زور (انعام- ۱۶۴) و نفی اعتدا (بقره- ۱۹۰) از جمله آیاتی است که حسینعلی یزدانی برای عدم جواز به آن استدلال کرده است. | آیات سعی بر فساد (بقره - ۲۰۵)، نفی زور (انعام- ۱۶۴) و نفی اعتدا (بقره- ۱۹۰) از جمله آیاتی است که حسینعلی یزدانی برای عدم جواز به آن استدلال کرده است. |
ویرایش