کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
خط ۳۲: خط ۳۲:


== تبیین مسئله بر اساس زمان باروری مصنوعی==
== تبیین مسئله بر اساس زمان باروری مصنوعی==
تلقیح پس از مرگ شوهر در موردی انجام می‌شود که اسپرم مرد در زمان حیات و زوجیت او گرفته پس از انجماد در بانک اسپرم نگهداری شود. و پس از مرگ شوهر بخواهند آن را به رحم همسرش تزریق کنند.
باروری مصنوعی ممکن است در زمان حیات یا [[باروری پس از مرگ|پس از مرگ مرد صاحب اسپرم]] انجام شود. تلقیح پس از مرگ وقتی است که اسپرم مرد در زمان حیات و زوجیت او گرفته شده و پس از انجماد در بانک اسپرم نگهداری می‌شود و پس از مرگ شوهر آن را به رحم زن تزریق می‌کنند یا در محیط آزمایشگاهی با تخمک زن تلقیح می‌کنند.
 
تلقیح پس از مرگ نیز از چند زاویه قابل بررسی است؛
تلقیح پس از مرگ نیز از چند زاویه قابل بررسی است
* نخست: تلقیح اسپرم شوهر زن که قبل از مرگ گرفته شده است. که این تلقیح می‌تواند دو صورت انجام شود؛
* نخست تلقیح اسپرم شوهر زن که قبل از مرگ گرفته شده است. که این تلقیح می‌تواند دو صورت داخل رحمی و بیرون از رحمی و آزمایشگاهی باشد
**تلقیح داخل رحمی
**تلقیح داخل رحمی
** تلقیح بیرون از رحم
** تلقیح بیرون از رحم
*دوم: تلقیح اسپرم مرد بیگانه که قبل از مرگ او گرفته شده باشد
*دوم: تلقیح اسپرم مرد بیگانه که قبل از مرگ او گرفته شده باشد که این نیز به دو صورت قابل تصور است؛
** تلقیح داخل رحمی اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او
** تلقیح داخل رحمی اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او
** تلقیح خارج از رحم اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او
** تلقیح خارج از رحم اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او
خط ۴۴: خط ۴۳:
جواز این روش وابسته به پاسخ این پرسش است که آیا با مرگ علقه زوجیت از بین می‌رود یا خیر؟ پاسخ این پرسش را می‌توان از مباحثی مثل غسل و کفن کردن زوجه و عده وفات و... پیگیری کرد. اکثر قریب به اتفاق فقها قائلند بعد از مرگ زوج یا زوجه، رابطه زوجیت از بین رفته است و رابطه زوجیت با مرگ منتفی می‌شود. چنان‌که صاحب حدائق <ref>بحرانی، الحدائق الناضرة، ج۳، ص۳۸۹.</ref>  و سید محسن حکیم <ref>حکیم، مستمسک، ج۴، ص۱۶۵.</ref> بر همین مدعا تصریح کرده‌اند.
جواز این روش وابسته به پاسخ این پرسش است که آیا با مرگ علقه زوجیت از بین می‌رود یا خیر؟ پاسخ این پرسش را می‌توان از مباحثی مثل غسل و کفن کردن زوجه و عده وفات و... پیگیری کرد. اکثر قریب به اتفاق فقها قائلند بعد از مرگ زوج یا زوجه، رابطه زوجیت از بین رفته است و رابطه زوجیت با مرگ منتفی می‌شود. چنان‌که صاحب حدائق <ref>بحرانی، الحدائق الناضرة، ج۳، ص۳۸۹.</ref>  و سید محسن حکیم <ref>حکیم، مستمسک، ج۴، ص۱۶۵.</ref> بر همین مدعا تصریح کرده‌اند.


با پذیرش این نکته که پس از مرگ یکی از زوجین رابطه زوجیت از بین می‌رود آن‌گاه تفاوتی بین تزریق اسپرم شوهر سابق با مرد بیگانه وجود نخواهد داشت.
با پذیرش این نکته که پس از مرگ یکی از زوجین رابطه زوجیت از بین می‌رود، آن‌گاه تفاوتی بین تزریق اسپرم شوهر سابق با مرد بیگانه وجود نخواهد داشت.
 
== تبیین مسئله بر اساس فرد صاحب اسپرم==
== تبیین مسئله بر اساس فرد صاحب اسپرم==
=== تلقیح اسپرم شوهر===
=== تلقیح اسپرم شوهر===