۵٬۲۱۱
ویرایش
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جز (added Category:مقالات کتابشناسی using HotCat) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
| نامهای دیگر = | | نامهای دیگر = | ||
| نویسنده = مهدی مهریزی | | نویسنده = مهدی مهریزی | ||
| تاریخ نگارش = | | تاریخ نگارش =۱۳۷۹ش | ||
| موضوع = | | موضوع =فقه زنان | ||
| سبک = | | سبک =تحلیلی | ||
| زبان = | | زبان =فارسی | ||
| ویراستار = | | ویراستار = | ||
| به تصحیح = | | به تصحیح = | ||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
|نسخه الکترونیکی= | |نسخه الکترونیکی= | ||
}} | }} | ||
===چکیده=== | |||
=== چکیده === | |||
'''شخصیت و حقوق زن در اسلام''' کتابی به زبان فارسی در زمینه جایگاه و حقوق زنان در اسلام، تألیف [[مهدی مهریزی]] در سال ۱۳۸۱ش. نویسنده در این کتاب تلاش کرده «هویت زن» و «حقوق زنان در عرصههای مختلف زندگی» را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار دهد. دلایل ضرورت این پژوهش، مواردی از جمله شکلگیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی و پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان بیان شده است. مهریزی قواعد اصلی مطالعاتی در حوزه پژوهشی مربوط زنان را لزوم توجه به عنصر زمان و مکان در شناخت متون دینی و شناخت فرهنگ بیان محاورهای احادیث در فهم متون دینی دانسته است. | '''شخصیت و حقوق زن در اسلام''' کتابی به زبان فارسی در زمینه جایگاه و حقوق زنان در اسلام، تألیف [[مهدی مهریزی]] در سال ۱۳۸۱ش. نویسنده در این کتاب تلاش کرده «هویت زن» و «حقوق زنان در عرصههای مختلف زندگی» را از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار دهد. دلایل ضرورت این پژوهش، مواردی از جمله شکلگیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی و پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان بیان شده است. مهریزی قواعد اصلی مطالعاتی در حوزه پژوهشی مربوط زنان را لزوم توجه به عنصر زمان و مکان در شناخت متون دینی و شناخت فرهنگ بیان محاورهای احادیث در فهم متون دینی دانسته است. | ||
خط ۵۳: | خط ۵۴: | ||
==نویسنده== | ==نویسنده== | ||
مهدی مهریزی (زاده ۱۳۴۱ش) مجتهد، استاد حوزه علمیه قم و استادیار دانشگاه علوم حدیث، در سال ۱۳۸۶ بهخاطر اثری با عنوان «دانشنامه عقاید اسلامی» برنده جایزه «کتاب سال ایران» شد. برخی از کتابهای او عبارتند از رسالههای فقهی بلوغ دختران، آشنایی با متون حدیث و نهجالبلاغه، فمینیسم. | [[مهدی مهریزی]] (زاده ۱۳۴۱ش) مجتهد، استاد حوزه علمیه قم و استادیار دانشگاه علوم حدیث، در سال ۱۳۸۶ بهخاطر اثری با عنوان «دانشنامه عقاید اسلامی» برنده جایزه «کتاب سال ایران» شد. برخی از کتابهای او عبارتند از رسالههای فقهی بلوغ دختران، آشنایی با متون حدیث و نهجالبلاغه، فمینیسم. | ||
پژوهش «شخصیت و حقوق زن در اسلام»، پیش از چاپ بهعنوان کتاب، در سال ۱۳۷۹ش در پنجمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، در موضوع دینی، مورد تشویق قرار گرفت.<ref>[https://www.ricac.ac.ir/fa/festival/11/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85 «جشنواره پنجم»]، سایت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.</ref> | پژوهش «شخصیت و حقوق زن در اسلام»، پیش از چاپ بهعنوان کتاب، در سال ۱۳۷۹ش در پنجمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، در موضوع دینی، مورد تشویق قرار گرفت.<ref>[https://www.ricac.ac.ir/fa/festival/11/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85 «جشنواره پنجم»]، سایت پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.</ref> | ||
==ساختار و محتوای کتاب== | ==ساختار و محتوای کتاب== | ||
کتاب «شخصیت و حقوق زن در اسلام» یک مقدمه و سه بخش دارد. نویسنده کتاب ویژگی پژوهش خود را در جنبه تطبیقی و نظری آن میداند و مدعی است با تطبیق آراء مذاهب اسلامی و دیدگاههای جدید و رایج توانسته است شبهات را حل کند، و شهرت رأی در موضوعاتی که دیدگاهی نو در آن موضوعات بیان شده، مانع از حلاجی کردن موضوعات مطروحه نشده است (مقدمه کتاب). | کتاب «شخصیت و حقوق زن در اسلام» یک مقدمه و سه بخش دارد. نویسنده کتاب ویژگی پژوهش خود را در جنبه تطبیقی و نظری آن میداند و مدعی است با تطبیق آراء مذاهب اسلامی و دیدگاههای جدید و رایج توانسته است شبهات را حل کند، و شهرت رأی در موضوعاتی که دیدگاهی نو در آن موضوعات بیان شده، مانع از حلاجی کردن موضوعات مطروحه نشده است(مقدمه کتاب). | ||
بخش اول کتاب، ناظر به «قواعد تحقیق در حوزه زنان» است. بخش دوم در سه فصل به شخصیت انسانی زن پرداخته است. بخش سوم که دربردارنده مهمترین مباحث کتاب است، در ده فصل ارائه شده است. نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصورات اندیشمندان بزرگ جهان درباره ماهیت وجودی زنان، سابقه تألیف آثار درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره بررسی کرده است: دوره ابتدایی شامل قرنهای سوم و چهارم هجری، و دوره دوم که از قرن سیزدهم هجری و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع میشود. به اعتقاد مهریزی، محور اصلی دوره دوم، بیان مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحتعنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی)، آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است (مقدمه کتاب). | بخش اول کتاب، ناظر به «قواعد تحقیق در حوزه زنان» است. بخش دوم در سه فصل به شخصیت انسانی زن پرداخته است. بخش سوم که دربردارنده مهمترین مباحث کتاب است، در ده فصل ارائه شده است. نویسنده در مقدمه کتاب پس از گزارشی از تصورات اندیشمندان بزرگ جهان درباره ماهیت وجودی زنان، سابقه تألیف آثار درباره شخصیت و جایگاه زنان در حوزه فرهنگ اسلامی را در دو دوره بررسی کرده است: دوره ابتدایی شامل قرنهای سوم و چهارم هجری، و دوره دوم که از قرن سیزدهم هجری و با همزمانی ارتباط مسلمانان با دنیای غرب شروع میشود. به اعتقاد مهریزی، محور اصلی دوره دوم، بیان مسائلی است که امروزه دنیا با آن تحتعنوان حقوق زنان (حقوق خانواده، سیاسی، جزایی)، آزادی زن، [[اشتغال زنان|اشتغال]] و حجاب درگیر است(مقدمه کتاب). | ||
مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون بر «کاستیهای موجود در پژوهشهای هر دو دوره پیشین» که برآمده از نگرش فردی به فقه و شریعت و عدم توجه به زمان و مکان و مقتضیات آن است، در عوامل سهگانهای برمیشمارد که نیاز به پاسخگویی از ناحیه شریعت دارد: شکلگیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، و پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان. | مهریزی ضرورت پژوهش این کتاب را افزون بر «کاستیهای موجود در پژوهشهای هر دو دوره پیشین» که برآمده از نگرش فردی به فقه و شریعت و عدم توجه به زمان و مکان و مقتضیات آن است، در عوامل سهگانهای برمیشمارد که نیاز به پاسخگویی از ناحیه شریعت دارد: شکلگیری نظام اسلامی، تهاجم فکری و سیاسی، و پدید آمدن مسائل جدید در حوزه زنان. |